Geely Binrui – enjin turbo suntikan terus, pelbagai ciri keselamatan aktif, Preve generasi seterusnya?

Geely Binrui – enjin turbo suntikan terus, pelbagai ciri keselamatan aktif, Preve generasi seterusnya?

Minggu lalu Geely telah mendedahkan sebahagian maklumat dan foto berkenaan sedan segmen-C terbaharunya iaitu Geely Binrui. Terbaharu, kami menerima lagi lebih perincian mengenai model yang dilaporkan akan mula menerjah pasaran China bermula suku ketiga tahun ini.

Selain dari SUV segmen-B SX11 yang turut didedahkan, sedan Binrui ini juga perlu diambil perhatian oleh rakyat Malaysia kerana ia diasaskan dari platform baharu yang sama digelar B-Segment Modular Architecture (BMA), yang sebelum ini telah diumumkan oleh Geely sendiri akan dipasarkan ke Asia Tenggara – petanda awal bahawa teknologi ini akan disalurkan kepada Proton dan mungkin ia akan dijelmakan sebagai Preve generasi selepas ini?

Binrui menampilkan rekaan seakan sedan flagship Geely iaitu Borui, dengan bentuk badan seakan fastback. Ia dihasilkan dengan panjang keseluruhan 4,680 mm manakala jarak rodanya pula 2,670 mm. Foto terbaharu yang disiarkan ini juga mendedahkan rekaan yang tidak pernah ditunjukkan sebelum ini iaitu bahagian belakang dan dalaman.

Geely Binrui – enjin turbo suntikan terus, pelbagai ciri keselamatan aktif, Preve generasi seterusnya?

Di belakang, Binrui masih diinspirasikan dari rekaan Abang Longnya dengan diberikan lampu LED dihubungkan antara kedua-dua sisi menerusi kemasan bar krom, dan turut diberikan dua perumah tip ekzos berbentuk heksagon.

Masuk ke kabin pula, sedan ini menerima papan pemuka tipikal Geely yang direka ringkas seakan dihasilkan dengan prinsipal sama seperti Volvo. Ia turut dilengkapi dengan roda stereng dengan suis pelbagai fungsi balutan kulit, paparan instrumen digital sepenuhnya dan butang penghidup enjin.

Sistem infotainmen kereta ini pula dibintangi oleh skrin sesentuh bersaiz 10.25-inci, dan memberikan fungsi hubungan kepada telefon pintar, Wi-Fi 4G, navigasi GPS, kawalan menggunakan suara serta paparan kamera undur. Selain itu, Binrui turut dilengkapkan sistem penghawa dingin dua-zon serta tombol gear dan perehat tangan balutan kulit.

Untuk unit janakuasa pula, Binrui akan dijana oleh dua pilihan enjin petrol turbo. Pilihan pertama adalah enjin 1.0 liter tiga-silinder dengan sistem suntikan terus, berupaya menjana 134 hp dan tork maksima 180 Nm bermula 2,000 hingga 3,000 rpm. Manakala plihan kedua adalah enjin 1.4 liter dengan sistem suntikan elektronik yang mampu menghasilkan 131 hp dan tork maksima 215 Nm bermula 2,000 hingga 4,000 rpm. Penggunaan petrol pula adalah 4.9L/100 km untuk enjin 1.0L dan 5.7L/100 km untuk enjin 1.4L.

Menurut Geely, platform BMA ini turut direka bagi membolehkan ia menerima enjin 1.5 liter turbo dengan sistem suntikan terus yang dihasilkan bersama Volvo. Ia juga turut dihasilkan bagi disesuaikan dengan sistem pemanduan autonomous Level 2 dan Level 3 dan juga fungsi-fungsi keselamatan aktif terkini.

Oleh itu, Binrui diberikan dengan pelbagai sistem bantuan pemanduan keselamatan seperti Cruise Control Adaptif, sistem Brek Kecemasan Automatik (AEB) dengan pengesan pejalan kaki, sistem Bantuan Kekal Laluan, Amaran Keluar Lorong, Sistem Panduan Pintar (sistem separa-autonomi) dan lampu tinggi automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required