Nissan Magnite hanya dapat 4-bintang ASEAN NCAP

Nissan Magnite hanya dapat 4-bintang ASEAN NCAP

SUV segmen-B Nissan Magnite telah pun membuat kemunculan sulungnya di India pada Disember lalu, dan kemudian dilancarkan di Indonesia pada bulan yang sama – dalam kedua-dua pasaran ini, Magnite dijual pada harga yang cukup kompetitif dan mungkin akan menggugat pasaran pesaingnya yang lain.

Namun dalam ujian pelanggaran penilaian keselamatan ASEAN NCAP, Magnite nampaknya tidak menampilkan markah yang cemerlang apabila agensi berkenaan hanya memberikan penarafan empat bintang. Walau bagaimanapun, perincian penuh ujian berkenaan masih lagi belum didedahkan dan bakal diumumkan pada masa terdekat.

Nissan Magnite ini diuji oleh ASEAN NCAP sebelum 1 Januari lalu bersama Proton Iriz dan Persona yang dihantar semula oleh Proton untuk dinilai semula (kedua-dua model Proton berkenaan masih kekal menerima lima-bintang). Ini bermakna ia adalah model terakhir dinilai menggunakan protokol 2017-2020 ASEAN NCAP.

Nissan Magnite hanya dapat 4-bintang ASEAN NCAP

Untuk protokol baharu ASEAN NCAP 2021-2025 kelak, ia turut akan menekankan aspek “teknologi perlindungan kepala” (seperti beg udara tirai) serta akan memperkenalkan kategori Keselamatan Terhadap Penunggang Motosikal seperti teknologi pemantau dan kamera titik buta.

Di Indonesia, SUV kompak ini ditawarkan dalam tiga varian berbeza di negara tersebut bermula dengan model paling asas Upper MT berharga 208.8 juta rupiah (RM59,629), model spesifikasi tinggi Premium MT berharga 226.3 juta rupiah (RM63,855) dan model kemasan sama dengan kotak gear automatik Premium CVT berharga 238.8 juta rupiah (RM68,196).

Untuk keselamatan, Magnite pasaran Indonesia dilengkapi dengan dua beg udara, ABS, EBD, Vehicle Dynamic Control, Traction Control, Hill Start Assist dan kamera 360 darjah.

Ia dijana oleh enjin HR0A 1.0 liter tiga-silinder yang sama dengan Nissan Almera turbo menjana 100 PS dan tork maksima 160 Nm. Model MT diberikan kotak gear manual lima-kelajuan, manakala model automatik pula diberikan kotak gear CVT X-Tronic, bagi mengalirkan kuasa ke roda hadapan.

Panjang keseluruhan SUV ini adalah 3,994 mm dengan jarak roda 2,500 mm. Manakala lebarnya pula adalah 1,758 mm dengan tinggi 1,572 mm. Jadi jika dibandingkan dengan Proton X50, Magnite adalah 336 mm lebih pendek dengan jarak roda 100 lebih dekat, serta 42 mm kurang lebar. Jika di bawa ke Malaysia, Magnite sebenarnya adalah lawan terus kepada SUV Perodua D55L yang akan dilancarkan tak lama lagi, diasaskan dari Daihatsu Rocky.

Magnite dipadankan dengan rim bersaiz 16-inci dan tayar tebal dengan saiz 195/60R16. Ia mengahsilkan jarak kelegaan tanah setinggi 205 mm.

Model pasaran Indonesia ini juga ditawarkan dengan skema warna badan tona tunggal atau dwi-tona. Untuk model satu warna badan, ia boleh dipilih dalam warna Blade Sliver, Onyx Black, dan Storm White. Manakala untuk versi dua tona pula, ia ditawarkan dalam warna Garnet Red dan Pearl White dimana kedua-duanya digandingkan dengan bumbung Onyx Black.

Dalam kabin, Magnite diberikan papan pemuka dengan rekaan bertingkat bersama corong pendingin hawa berbentuk heksagon manakala di tengah pula terdapat skrin sesentuh lapan inci untuk sistem infotainmen. Butang penghidup enjin terletak rendah di konsol tengah dan di bawahnya terdapat tempat simpanan barang serta soket USB.

Kelengkapan lain turut diberikan pada Magnite termasuk panel instrumen TFT tujuh inci, sistem pemantau tekanan angin tayar, cruise control dan tempat duduk dibalut fabrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required