Honda N-One K-Climb Concept didedahkan – 658 cc turbo, 6-kelajuan manual, serta kit badan karbon

Honda N-One K-Climb Concept didedahkan – 658 cc turbo, 6-kelajuan manual, serta kit badan karbon

Honda telah mendedahkan berberapa model konsep ubahsuainya berdasarkan model produksi pada acara Tokyo Auto Salon 2021, yang hanya diadakan secara maya hujung minggu lalu. Dan antara yang benar-benar menarik perhatian adalah model K-Car Honda N-One K-Climb Concept yang diberikan pengubahsuaian yang sesuai dijadikan jentera lumba Hill-Climb.

Ia diasaskan dari model dari versi prestasi Honda N-One RS yang baharu sahaja diperkenalkan di Jepun November lalu, menampilkan enjin 658 cc tiga-silinder bersama pengecas turbo, menghasilkan kuasa maksima yang dibenarkan untuk Kei-Car iaitu 64 PS/104 Nm. Tiada ubahsuai untuk lebih kuasa diberikan, cuma diberikan set ekzos lengkap logam tahan karat dari HKS dan masih digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan manual.

Namun berat asal Honda N-One RS ini yang hanya ditimbang pada 907 kg diringankan lagi dengan pelbagai komponen dari material gentian karbon, yang terdiri dari bampar hadapan, penutup bonet hadapan dan bampar belakang, manakala overfender pada kesemua ruang roda dan juga spoiler bumbung pula menggunakan bahan plastik ABS.

Honda N-One K-Climb Concept didedahkan – 658 cc turbo, 6-kelajuan manual, serta kit badan karbon

Rekaan bampar hadapan N-One Klimb ini sebenarnya diilhamkan dari hot-hatch kompak Honda era 80’an iaitu Honda City Turbo II, yang juga digelar sebagai “City Bulldog”, dan perincian tersebut turut dilekat pada gril. Namun jika dilihat dengan lebih teliti, kedudukan logo ‘H’ Honda pada N-One ini sebenarnya terbalik berbanding rekaan asal pada City Turbo II berkenaan.

Boleh diagak, rekaan keseluruhan kit badan dari versi konsep ini mungkin akan dijelmakan sebagai kit badan asli Modulo yang akan diproduksi pada masa hadapan.

Selain dari itu, N-One K-Climb ini juga diberikan set rollcage jenis bolt-on pada bahagian kabin yang mudah untuk dibuka/pasang, serta diberikan set suspensi boleh laras HKS Hipermax Max IV SP serta rim Modulo 15-inci yang balut dengan tayar Yokohama Advan Flava.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required