Tahun 2020 akan diingati sebagai satu tahun yang sukar untuk kita semua akibat daripada penularan wabak Covid-19. Bagi Malaysia Speed Festival (MSF), cabaran berkenaan diharingi dengan pembaharuan serta penyesuaian terhadap acara perlumbaan sebenar yang selalu dianjurkan sebelum ini.

Namun, tambahan acara terbaru yang dinantikan, MSF Touge Hillclimb tidak dapat dijalankan disebabkan masalah permit majlis tempatan di Janda Baik. Begitu juga dengan perkembangan semasa berkaitan SOP sukan sebelum itu yang masih samar-samar, menyebabkan acara berkenaan tidak dapat dianjurkan. Begitu juga dnegan MSF Superbikes yang memasuki tahun ketiganya, yang turut menyaksikan penyertaan daripada Ducati Owners Club Malaysia (DOCM).

Bagaimanapun, demam perlumbaan tahun lalu dapat dialihkan sebahagiannya ke dalam talian, terutama ketika semua kita berdepan dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) melalui siri perlumbaan maya MSF CyberTurismo. Acara ini sempat berlangsung selama lapan bulan, dalam 82 episod dan sempat penyaksikan sebanyak 240 perlumbaan diadakan melalui platform Gran Turismo Sport, yang turut ditayang di saluran Astro Arena HD.

MSF juga bekerjasama dengan Sepang Circuit (SIC) untuk menjayakan Merdeka Race 2020 bersama Malaysia Championship Series (MCS). Merdeka Race merupakan acara sukan permotoran bersejarah bagi Malaysia, ia mendapat lebih daripada 337,000 tontonan siaran di Facebook, dan lebih daripada 50,000 penonton ketika disiarkan di Astro Arena pada minggu berikutnya.

Untuk tahun 2021, ia awalnya dirancang untuk menjadi tahun perubahan, penyesuaian, dan pengembangan. MSF Racing akan dikembangkan menjadi acara hujung minggu selama dua hari dan akan bekerjasama dengan SIC serta dengan MCS untuk melahirkan festival perlumbaan permotoran peringkat nasional yang lebih besar dan lebih menarik.

Setiap perlumbaan hujung minggu direncana untuk menampilkan perlumbaan yang berbeza format dan akan mewujudkan cabaran yang berbeza pada setiap pusingan. Merdeka Race pula akan berkembang menjadi karnival sukan permotoran tahunan yang besar dan perlumbaan 1,000km Sepang juga akan menjadi acara kemuncak musim MSF.

MSF SuperTurismo akan disusun semula, bersama juga dengan MCS, untuk membawa lebih banyak nilai dan mewujudkan struktur pembangunan pemandu lumba kereta salun nasional. MSF Ultimate dan MCS pula tidak akan banyak berubah, tetapi akan ditingkatkan: kategori “Street” tetap akan berlangsung kerana kategori ini adalah pautan kepada pasukan perlumbaan peringkat “Street Tuners”.

Kategori Ultimate akan digabungkan dengan kategori MCS, secara keseluruhan akan berkembang dan peraturan kategori tersebut juga akan dipadankan dengan peraturan siri perlumbaan yang sama dan relevan dari negara keliling. Kategori “Ultimate Open” akan sentiasa menjadi perlumbaan peringkat tuner utama, menampilkan pengubahsuaian kereta perlumbaan yang paling hebat di negara ini.

MSF SuperBikes pula dirancang untuk muncul ketika Merdeka Race dan acara kemuncak nanti. Aksi pelumba motosikal ini sentiasa dinantikan selepas mereka tidak dapat berentap langsung pada tahun lalu. X Street Mania pula adalah acara baru yang menampilkan MSF SuperMoto dan Drifting yang dijangka akan dijalankan pada tahun 2021, dan tidak lupa juga kepada acara MSF Touge.

Kedua-dua siri ini sangat dinanti-nantikan dan akan memperluaskan pengaruh serta demam MSF ke kawasan dan lokasi baru di seluruh negara. Secara tidak langsung, ia akan membawa dan mendekatkan lagi MSF kepada peminatnya di merata tempat dan ceruk. Ini apa yang sudah MSF rancangkan untuk dijalankan sepanjang tahun 2021. Dan, untuk menjangkau jumlah penonton yang lebih banyak, MSF juga merancang untuk membawakan siaran langsung semua perlumbaan ini ke media sosial serta sorotan mingguannya ditayangkan di saluran Astro Arena HD.

Sebaliknya, dengan keadaan semasa yang tidak menentu, agak susah untuk menjanjikan atau memastikan semua perancangan ini dapat dilaksanakan atau tidak. Walaupun kalendar perlumbaan sudah dirancang, tetapi dengan kenaikan kadar jangkitan harian dan PKP 2.0, sebaiknya aktiviti perlumbaan ditunda dahulu dan dimulakan paling awal selepas Hari Raya Aidilfitri. Namun, tiada kepastian untuk semua ini.

Sehingga keadaan menjadi lebih baik dan beransur-ansur pulih, ada eloknya kita mamatuhi semua SOP yang disarankan oleh kerajaan, dan kekal menjaga keselamatan serta kesihatan kita terlebih dahulu.