Berapa besar sebenarnya Perodua Ativa? Bagi yang belum sempat mendekati model SUV kompak terbaru ini, mungkin agak sukar untuk bayangkan. Untuk itu, kami pertemukan Ativa dengan dua lagi model — Myvi yang hampir semua orang pasti pernah melihatnya, dan Proton X50 yang berada dalam segmen B SUV yang sama — untuk mendapatkan gambaran lebih jelas tentang perkara ini.

Ativa berukuran 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar dan 1,635 mm tinggi. Ini menjadikannya lebih besar berbanding dimensi Daihatsu Rocky — 70 mm lebih panjang, 15 mm lebih lebar dan 15 mm lebih tinggi. Hal ini disumbang oleh cara rekaan yang dilakukan terhadap bampar Ativa berbanding Rocky.

Kelebihan tinggi Ativa pula disebabkan oleh tetapan suspensi yang berbeza daripada model Daihatsu. Suspensi Ativa dirasakan lebih keras untuk memberi lebih keselesaan, serta jarak kelegaan tanah 200 mm. Jarak antara roda pula 2,525 mm.

Kita mulakan dengan Ativa vs Myvi. Ativa 170 mm lebih panjang berbanding Myvi, apatah lagi berbanding Axia. Ativa juga 120 mm lebih tinggi daripada Myvi; letakkan keduanya bersebelahan, maka ini akan dapat dilihat dengan ketara. Bagaimanapun Myvi nampak lebih lebar, padahal ia hanya melibatkan kelebihan 25 mm sahaja. Lihat pula bahagian cermin depan kedua-dua model ini. Ia nampak berbeza, dengan Ativa lebih berpetak dan menegak.

Pandangan sisi juga menunjukan rekaan bonet Ativa yang lebih lurus berbanding bahagian depan Myvi yang lebih melengkung. Bagi jarak antara roda, Ativa dengan 2,525 mm mempunyai kelebihan 25 mm berbanding Myvi. Tetapi, perlu juga dimaklumkan, Myvi yang digunakan ini adalah varian 1.3G, dan ukuran dimensinya sama sahaja dengan varian AV yang paling tinggi.

Kelebihan tinggi serta profil yang lebih berpetak dan menegak memberikan rupa SUV yang jelas buat Ativa; berbanding misalnya rekaan gaya crossover seperti Subary XV. SUV mungkin mempunyai lebih banyak kelebihan untuk dijual dalam corak pasaran ketika ini berbanding jenis rekaan kenderaan yang lain. Dan, ini satu kelebihan buat Ativa.

Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad menyifatkan saiz Ativa sebagai “SUV segmen A hingga segmen B kecil”. Ini mungkin benar, terutama ketika diletakkan bersebelahan Proton X50 yang berada dalam segmen B bersama model lain seperti Honda HR-V. Dengan ukuran 4,330 mm panjang dan 1,800 mm lebar, X50 adalah 265 mm lebih panjang dan 90 mm lebih lebar berbanding Ativa, serta jarak antara rodanya 2,600 mm juga lebih panjang 75 mm. Apa pun, Ativa 26 mm lebih tinggi dengan jarak kelegaan tanah yang paling besar antara ketiganya (X50 dengan 196 mm).

Jadi, boleh disimpulkan bahawa Ativa mempunyai saiz badan yang lebih kecil berbanding SUV segmen B biasa, serta profil rekaannya lebih berkotak dan tegak. Namun, ini tidak pula bermaksud ruang kabinnya kecil. Walaupun ruang kaki penumpang belakangnya kalah dengan Myvi dan X50, Ativa mempunyai kelebihan saiz ruang barangan di belakang dengan 369 liter. X50 hadir dengan 330 liter sahaja. Perlu diingat, Ativa mencapai angka berkenaan dengan melibatkan sebuah tayar ganti saiz penuh turut disediakan (X50 hanya gunakan tayar space saver). Pendingin hawa Ativa juga rasa lebih kuat, tetapi X50 mempunyai corong di belakang.

Lantai but Ativa ada dua tahap; yang paling bawah sediakan kapasiti maksimum, sementara yang atas memberikan 303 liter. Dengan kerusi lipatan 60:40, ia memberikan ruang yang hampir rata sepenuhnya ketika penyandar kerusi direbah. But Myvi pula cuma 277 liter. Dari aspek ini, Ativa ada banyak kelebihan, terutama untuk balik kampung atau perjalanan jauh.

Jika saiz Ativa berada di antara Myvi (RM41,292 hingga RM52,697) dan Proton X50 (RM79,200 hingga RM103,300), begitu jugalah harganya, antara RM61,500 hingga RM72,000. Semua harga ini atas jalan tidak termasuk insurans, dengan pengecualian cukai SST hingga 30 Jun 2021.

Tahap kelengkapan Ativa AV juga mempunyai kelebihan berbanding X50 Standard yang paling asas — yang juga RM7k lebih mahal dari model Perodua itu. X50 mempunyai kelebihan saiz badan dan enjin (1.5T vs 1.0T), tetapi ia hanya datang dengan empat beg udara. Ciri bantuan pemanduan ADAS pada X50 pula hanya ditawarkan pada varian Flagship yang berharga RM103k.

Tetapi, Ativa sebaliknya memberikan enam beg udara, ASA 3.0 dengan AEB dan Amaran Penukaran Lorong/Penghindaran sebagai ciri standard untuk semua varian. Ativa AV menerima pakej pemanduan autonomous Tahap 2 dengan Kawalan Melayar Adaptif, Kawalan Mengekalkan Lorong, Peninjau Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang. Varian paling asas X menerima Auto High Beam bagi lampu LED-nya, sementara varian X dan AV menerima Adaptive Driving Beam dengan lampu isyarat sequential dan lampu selekoh.

Reka bentuk memang subjektif kepada selera, tetapi X50 kelihatannya ada kelebihan berbanding Ativa. Begitu juga dengan ruang dalaman X50 yang jauh lebih premium berbanding Ativa. Ini perlu, kerana beza harga antara X50 Flagship dan Ativa AV ialah RM30k — harga sebuah Axia!

Kemudian, adakah beza harga antara Ativa dan Myvi itu berbaloi? Bagi varian AV misalnya, Ativa adalah RM9k lebih mahal. Ini boleh difahami, kerana selain daripada kemiripan kelengkapan yang ditawarkan pada kedua-dua model ini, Ativa menggunakan platfrom terbaru DNGA, serta enjin turbo dan kotak gear CVT yang pertama kali untuk kereta Perodua.

Tidak ketinggalan ASA 3.0 yang dikemaskini, ciri LDW dan AHB dan sebagainya menjadikan tambahan RM9k itu sangat berbaloi. Bagi varian AV kedua-duanya pula, SUV berkenaan menawarkan lebih banyak kelengkapan dengan beza harga yang tidak terlalu banyak. Jadi, beli mengikut keperluan dan kemampuan masing-masing.

Jadi inilah sedikit sebanyak perbezaan antara Ativa dengan Myvi dan juga Proton X50. Mana satu pilihan anda?