Ford Ranger FX4 MAX muncul di Thailand – banyak bahagian dipertingkat, suspensi Fox, RM160k

Ford Ranger FX4 MAX muncul di Thailand – banyak bahagian dipertingkat, suspensi Fox, RM160k

Pasaran Thailand telah menerima satu lagi varian bagi Ford Ranger iaitu FX4 Max. Ini bukan sahaja satu varian XLT yang diberikan peningkatan gaya, malah bahagian mekanikalnya juga dipertingkat dan boleh dipanggil sebagai “Raptor Lite”. Harganya adalah 1.19 juta baht (RM159,380), dan boleh dikatakan sesuai untuk mereka yang mencari trak yang sudah dipertingkat, tetapi tidak terlalu mahal.

Bermula di bahagian enjin, sekiranya model FX4 sebelum ini menggunakan enjin Puma 2.2 liter TDCi VGT turbodiesel yang berkuasa 160 PS dan 385 Nm tork, model baru FX4 Max ini pula digerakkan enjin diesel empat silinder 2.0 liter EcoBlue twin turbo, yang dipadankan bersama transmisi automatik 10 kelajuan dengan fungsi manual SelectShift.

Suspensi juga telah dipertingkat dengan penggunaan unit penyerap monotube Fox yang memberikan kedudukan lebih tinggi dua inci, dan seperti mengikuti pakej offroad pada model FX4 di Amerika Syarikat. Turut dipasang adalah stabiliser bar 29 mm di hadapan, dan penyerap belakang yang mempunyai subtank untuk meningkatkan prestasi di jalan offroad. Pakej ini menjadikan jarak dari tanah FX4 Max 20 mm lebih tinggi berbanding XLT biasa.

FX4 yang dikeluarkan sebelum ini menggunakan rim 18 inci, tetapi FX4 Max baru pula menggunakan rim 17 inci, yang dibalut dengan tayar KO2 BF Goodrich 265/70 A/T.

Penampilannya juga sudah tentu dipertingkat, dengan penggunaan warna kelabu gelap pada bahagian seperti gril hadapan, pemegang pintu, bampar serta cermin sisi. Varian ini juga mendapat besi penghadang belakang warna hitam matte, pemijak tepi besi, lampu projector LED serta kemasan lengkuk roda khas.

Pada bahagian dalam, tempat duduknya dibalut dengan padanan kulit Alcantara, corak karbon di tengah serta logo FX4 Max pada penyandar kepala. Satu lagi yang boleh jelas dilihat adalah barisan suis di atas papan pemuka, yang disambungkan kepada alternator 250A dan boleh digunakan untuk aksesori seperti spotlight atau kabel penarik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required