MAA jangka lebih banyak jenama automotif dari China akan masuk ke pasaran Malaysia beri persaingan sihat

MAA jangka lebih banyak jenama automotif dari China akan masuk ke pasaran Malaysia beri persaingan sihat

Jenama China dalam pasaran bukan sesuatu yang baharu – sebelum jalinan kerjasama antara Proton dan Geely berjalan, mereka sudah pun bertapak di Malaysia sekitar 20 tahun menerusi jenama seperti Chery, Changan, GWM/Haval dan pelbagai lagi. Malah ada juga model yang telah direbadge sebagai jenama tempatan seperti Naza Sutera yang diasaskan dari Hafei Lobo.

Namun ‘kebangkitan’ jenama-jenama dari Negara Tembok Besar tersebut benar-benar nampak setelah Proton mula menjual model-model yang dihasilkan berasaskan dari Geely iaitu Proton X70 dan X50.

Sebelum ini, kereta-kereta dari China dengan rupa seakan klon dari jenama-jenama terkenal serta ditawarkan dengan harga yang murah tersebut sering dikaitkan dengan kegusaran seperti tahap kualiti dan ketahanan, namun buat masa sekarang X70 dan X50 masing-masing merupakan model yang paling laris dalam kelasnya di Malaysia.

Sejak kebelakangan ini, kita telah melihat berberapa gambar-gambar intipan menunjukkan model GAC Trumpchi GS3 Power dan Chery Tiggo 5x sedang giat diuji di Malaysia. Manakala SUV DFSK Glory 580 pula secara tiba-tiba sudahpun rasmi bertapak di Malaysia hujung bulan lalu, dan tidak lama lagi Seiyong S1 EV iaitu SUV elektrik sepenuhnya (EV) dengan harga mampu milik akan dilancarkan di pasaran tempatan.

Manakala bagi GWM, mereka kini mempunyai perancangan yang besar di Thailand, dan model SUV terbaharu Haval H6 mereka juga bakal dilancarkan di Malaysia tak lama lagi.

Jadi dengan ‘fenomena’ terbaharu dalam industri automotif tempatan ini, apa pula pandangan dari Persatuan Automotif Malaysia (MAA)? Kami ajukan soalan tersebut hari ini pada sidang media siang tadi.

MAA jangka lebih banyak jenama automotif dari China akan masuk ke pasaran Malaysia beri persaingan sihat

“Kami jangkakan lebih banyak pemain baharu dari China untuk masuk ke Malaysia, tetapi apa sekalipun, persaingan adalah sihat. Kami tak boleh nafikan, kerana dari segi teknologi mereka juga sangat maju, dan mereka juga ada kenderaan EV. Kerajaan tidak akan menghalang mereka untuk masuk ke pasaran kita, jadi kami perlu menerima hakikat bahawa akan ada kemasukan baharu dalam pasaran dari China,” kata presiden MAA Datuk Aishah Ahmad.

Nampaknya pada masa akan datang, pasaran Malaysia akan menjadi lebih menarik dengan kedatangan banyak pemain-pemain baharu dalam industri. Jadi bagaimana pula pendapat anda – adakah anda boleh menerima dan memilih jenama-jenama baharu dari China ini untuk pembelian kereta seterusnya, atau terus mempercayai jenama-jenama yang sudah lama dikenali? Atau, anda ada jenama-jenama tertentu dari China yang diharapkan masuk ke pasaran Malaysia pada masa akan datang?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required