Kia EV6 diumumkan untuk UK – dari RM232k-RM292k

Kia EV6 diumumkan untuk UK – dari RM232k-RM292k

Selepas sebulan mendedahkan Kia EV6, pengeluar kereta bnerkenaan mengumumkan crossover sepenuhnya elektrik tersebut akan dijual di United Kingdom (UK) tidak lama lagi, dan penghantaran pertama akan bermula pada Oktober 2021. Terdapat tiga varian yang ditawarkan – EV6, EV6 GT-Line, dan EV6 GT-Line S.Manakala varian tertinggi EV6 GT, dijadualkan akan dilancarkan pada suku kedua tahun 2022.

Setiap varian EV6 yang dipasarkan di UK akan dilengkapi dengan pek bateri lebih besar berkapasiti 77.4 kWh. Ciri standard untuk semua varian termasuklah paparan panoramik dengan skrin sesentuh berkembar 12.3-inci, dilengkapi ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, serta sistem UVO Connect.

Varian EV6 yang paling rendah ditawarkan pada harga dari £40,895 (RM232k), dan didatangkan dengan ciri standard termasuk lampu utama LED, roda aloi kelabu gelap 19-inci, upholstery kulit vegan, pencahayaan ambien dalaman, sistem kawalan suhu automatik dwi-zon, pemilih mod pemanduan, bantuan pemanduan lebuhraya, kawalan kelajuan pintar berasaskan GPS dengan fungsi stop/go, AEB dengan fungsi belokan di persimpangan, pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal.

Kia EV6 diumumkan untuk UK – dari RM232k-RM292k

Varian asas EV6 diberikan motor elektrik 168 kW (228 PS, 350 Nm) yang menyalurkan kuasa ke gandar belakang. Pengecasan penuh mampu memberikannya jarak hingga 510 km (kitaran WLTP), dan senibina elektrikal 800 voltan mampu memberikannya pengecasan pantas. Kia berkata EV6 boleh dicas dari 10% hingga 80% dalam hanya 18 minit.

Untuk model pertengahan GT-Line, ia diberikan sama ada bentuk RWD atau AWD, yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 239 kW (325 PS dan 605 Nm). Ia membolehkan crossover elektrik ini dipecut dari 0-100 km/j dalam 5.2 saat dan diberikan kit penggayaan GT-Line termasuk roda hitam 19-inci dan upholstery kulit vegan kelabu cerah dan hitam suede.

Ia turut diberikan kaca privasi, dwi lampu utama LED dengan lampu tinggi adaptif, tempat duduk rehat premium, pengecas telefon pintar tanpa wayar dan tiga pin vehicle-to-load yang menyalurkan kuasa sehingga 3.6 kW. Yang bersamaan dengan saluran kuasa untuk mengoperasikan televisyen 55-inci dan pendingin hawa melebihi 24 jam, serta boleh digunakan untuk mengecas kenderaan elektrik lain jika diperlukan.

GT-Line S berharga dari £48,395 (RM275k; RWD) hingga £51,895 (RM295k; AWD), menerima ciri yang dipertingkatkan termasuk roda 20-inci, tempat duduk dengan pengaliran udara dan penghabaan, tailgate berkuasa, bumbung panoramik kuasa, sistem audio Meridian dengan 14-pembesar suara, bantuan parkir pintar, bantuan mengelak pelanggaran parkir, bantuan pemanduan lebuhraya dan paparan utama.

Kedua-dua GT-Line dan GT-Line S turut dilengkapi dengan pam pemanas bateri pilihan, yang boleh memaksimakan jarak pemanduan ketika dalam kondiri cuaca sejuk. Pam pemanas ini adalah standard bagi EV6 GT, yang masih dalam fasa terakhir proses pembangunannya.

Setakat ini, lebih 1,205 pelanggan di UK telah menempah crossover elektrik terbaharu Kia ini. Malahan tempahannya juga telah ditutup, dan sesiapa yang berjaya menempahnya turut layak menerima tawaran servis pengecasan, termasuklah langganan percuma selama setahun untuk KiaCharge Plus. Ini termasuklah rangkaian pengecasan IONITY pan-European ultra-rapid EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required