Mellors Elliot Motorsport (MEM) yang mewakili Proton Motorsport telahpun mengesahkan penyertaan mereka dalam Kejohanan Rali British (BRC) untuk musim 2021. Mereka bakal bertanding dalam kategori tertinggi kejohanan berkenaan dengan jentera Proton Iriz R5 yang dipandu oleh Oliver Mellors bersama juruarah Max Freeman.

Proton bukan nama asing dalam perlumbaan rali di UK kerana jenama automotif dari Malaysia berkenaan sudahpun menyertai kejohanan rali nasional di negara tersebut bermula pada era 90’an, dan pernah menjuarai BRC dalam kategori Super 1600 dengan Proton Satria S1600 pada tahun 2000.

Cabaran Proton dalam BRC kemudiannya disambung oleh Satria Neo S2000 yang dibangunkan oleh MEM dan kali terakhir jentera tersebut berlumba dalam kejohanan berkenaan adalah pada musim 2016. Proton Motorsport kembali ke BRC pada musim lalu juga dengan Iriz R5 dan Oliver Mellors, tetapi ia hanya sempat berlangsung dalam satu pusingan sebelum dibatalkan kerana pandemik Covid-19.

Dalam satu-satunya pusingan BRC musim 2020 iaitu di Cambrian Rally, Oliver Mellors berjaya menamatkan pelumbaan di tempat keempat dan mengutip 14-mata, diikuti seorang lagi pelumba muda yang baru berpeluang berlumba dalam kategori tertinggi dengan memandu Iriz R5, James William merangkul tempat kelima.

Untuk musim 2021 ini, Oliver Mellors mensasarkan kempen BRC yang cemerlang pertamanya sejak 2016. “Sangat hebat kerana dapat kembali ke Kejohanan Rali British sekali lagi dengan Proton Iriz R5 dan kami sangat berharap agar dapat menunjukkan kebolehannya pada musim ini,” kata Oliver Mellors.

“Kami telah menunggu musim 2021 bermula kira-kira sejak Mac tahun lalu selepas menyertai BRC musim lalu dan berasa sangat baik selepas mendapatkan tempat keempat dalam pusingan pertama di Wales. Sudah tentu, kami belum lagi buat banyak perkara selepas itu jadi kami rasa kami perlu teruskan apa yang telah ditinggalkan dan mencuba sekali lagi,” tambah pelumba berumur 26 tahun berkenaan.

Menurutnya lagi, Iriz R5 bakal berhadapan dengan cabaran getir di UK tahun ini dan ia bakal menyerlahkan di mana tahap kebolehan sebenar jentera tersebut.

“Covid menjejaskan kami pada tahun lalu dan rancangan seterusnya untuk jentera ini, bukan hanya di UK malah secara global. Jadi kami tak dapat berbuat apa-apa dan perlu melihat semula jalan terbaik bagi membolehkan Iriz R5 kembali menjadi perhatian.

“Jika anda lihat ada persaingan hampir dari semua pengeluar pada musim ini dan ia hampir seperti bertanding dalam WRC (Kejohanan Rali Dunia) jadi BRC sesuai dengan tujuan tersebut secara sempurna,” jelas Mellors.

BRC akan berlangsung dalam tujuh pusingan untuk musim ini, di mana pusingan pertama adalah Neil Howard Stages yang akan dilangsungkan sepenuhnya di Oulton Park Race Circuit pada 31 Mei ini. Mellors menyifatkan pusingan pertama berkenaan bakal memberikan kelebihan kepadanya atas berberapa faktor.

“MEM merupakan rakan kerjasama Motorsport News Circuit Championship dan saya telah berlumba dalam berberapa acara sebelum ini dan semua disimpan dalam tangan. Saya agak berseronok dengan acara-acara tersebut secara jujurnya, tetapi saya rasa semua orang yang memandang rendah betapa susahnya rali ini akan memakan diri. Rancangan yang dibuat adalah untuk mendapatkan permulaan yang baik untuk musim ini di bawah penguasaan kami dan Oulton mempunyai rentak berkenaan,” jelasnya.

“Sangat hebat untuk kembali memandu dan kembali dalam BRC dengan Proton dan saya harap kami dapat buktikan potensi Iriz menentang pesaing-pesaing terbaik dalam Kejohanan British,” tambah Olie Mellors lagi.