JSS kesan Takata palsukan data ujian tali keledar di kilang Hakone dan Filipina sejak dua dekad lalu

JSS kesan Takata palsukan data ujian tali keledar di kilang Hakone dan Filipina sejak dua dekad lalu

Joyson Safety Systems’ (JSS) Jepun mendedahkan bahawa mereka telah menemui bukti 1,000 kes pemalsuan data terhadap ujian tali pinggang keledar di dua kilang pembuat beg udara Takata Corporation yang telah mereka beli selepas syarikat berkenaan diisytiharkan muflis pada Jun 2017.

Penyiasatan dibuat oleh JSS yang bermula pada Oktober 2020 tersebut mendedahkan data yang telah dipalsukan untuk tali keledar yang digunakan pada tali pinggang keselamatan dan juga tempat duduk keselamatan kanak-kanak yang dibuat di kilang yang terletak di Hakone, Jepun dan juga kilang di Filipina.

Presiden JSS Jepun, Hisayoshi Iwamitsu memberitahu Reuters bahawa hasil ujian tersebut, yang dilakukan terhadap kualiti tali keledar, telah diubah bagi memenuhi standard undang-undang dan juga kehendak pelanggannya.

Beliau turut menambah bahawa syarikatnya telah menghantar laporan tersebut kepada kementerian pengangkutan Jepun, tetapi tidak bercadang untuk mengumumkan panggilan semula. Ini kerana dalam penilaian semula tali keledar berkenaan tiada isu keselamatan yang timbul, dan 12 pengeluar yang menerima bekalan tali keledar tersebut telah pun mengambil keputusan untuk tidak membuat pemeriksaan pada kereta.

Penyiasatan tersebut turut menunjukkan bahawa data berkenaan telah dipalsukan selama dua dekad sehingg Januari 2020, dan ia berlaku sekali dengan skandal inflator beg udara Takata yang melibatkan panggilan semula di seluruh dunia yang kini masih lagi belum berkesudahan. JSS juga menjelaskan bahawa data ujian yang dipalsukan itu keluar sebelum mereka mengambil alih kilang Takata.

Bagi mengelakkan timbulnya kemungkinan masalah berikutan isu ini pada masa hadapan, JSS telah memperkenalkan sistem elektronik pada Mac lalu bagi mengelakkan data dari dipalsukan, dengan lebih kawalan keselamatan termasuk memperbanyakkan sumber manusia untuk pengurusan kualiti.

“Dalam respon kepada isu beg udara, kumpulan JSS secara keseluruhan membuat pelbagai usaha termasuk mewujudkan kod untuk mengawal dan menambah baik kesedaran pematuhan di kalangan kaki tangan, terutamanya untuk mereka yang terlibat dalam pengurusan kualiti,” kata pegawai kanan undang-undang JSS Japan, Kohei Hamamoto.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required