Porsche 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit kini kereta produksi terpantas di Nürburgring – 6:43.3!

Porsche 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit kini kereta produksi terpantas di Nürburgring – 6:43.3!

Tak sampai setahun Mercedes-AMG GT Black Series dinobatkan sebagai kereta produksi terpantas di Litar Nürburgring Nordschleife, nampaknya takhta berkenaan sudah pun perlu diserahkan kepada raja baru di “The Green Hell”.

Kereta yang memecahkan rekod berkenaan adalah Porsche 911, tetapi bukan dari model generasi terkini 991, sebaliknya adalah model generasi sebelumnya iaitu 991-911! Secara spesifik, ia adalah 911 GT2 RS dengan kit Manthey Performance yang memang ditawarkan secara opsyen oleh Porsche Tequipment kepada pelangganya.

Masa yang dicatatkan 911 GT2 RS ini adalah 6 minit 43.3 saat, atau 4.747 lebih pantas dari AMG GT Black Series yang mencatatkan masa 6 minit 48.047 saat pada November 2020. Rekod baharu ini dibuat pada 14 Jun lalu, dengan kereta tersebut dipandu oleh pemandu pembangunan Porsche, Lars Kern.

Porsche 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit kini kereta produksi terpantas di Nürburgring – 6:43.3!

Kern berjaya mencatatkan kelajuan purata 185.87 km/j sepanjang percubaan yang dibuat berkenaan. Masa yang dicatatkan kali ini juga merupakan masa untuk lap penuh, iaitu termasuk seksyen lurus pada selekoh ke-13 Nürburgring. Jika seksyen tersebut tidak diambil kira, masa yang dicatatkan adalah 6 minit 38.835 saat, yang masih lebih pantas dari rekod sebelum iaitu 6 minit 43.616 saat.

Kit Manthey Performance berkenaan dihasilkan oleh Porsche bersama Manthey Racing, iaitu pasukan lumba yang kini telah pun menjadi rakan teknikal serta pemegang saham Porsche bermula Mac lalu. Pakej berkenaan dihasilkan untuk menjadikan 911 GT2 RS tersebut kepada sebuah jentera yang lebih serius untuk litar.

Salah satu pakej dalam kit berkenaan adalah Weissach Package, yang merangkumi rim aloi magnesium ringan (20-inci di depan, 21-inci di belakang) bersama tayar Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Tingkat taraf ini sahaja membolehkan berat sebanyak 11.4 kg disisihkan. Rim ini ditawarkan dalam empat warna iaitu Brilliant Silver, Black, Aurum, White Gold Metallic dan Platinum.

Porsche 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit kini kereta produksi terpantas di Nürburgring – 6:43.3!

Selain itu, kit prestasi ini juga menampilkan suspensi boleh laras, dengan penyerap hentak hadapan boleh dilaras dalam tiga tetapan dan di belakang boleh dilaras dalam empat tetapan. Ia juga hadir dengan pad brek perlumbaan untuk brek seramik PCCB 911 GT2 RS berkenaan, bersama saluran brek lapisan keluli bagi memberikan respon yang lebih terus pada pedal.

Pada sebelah luar, kit ini datang dengan flap tambahan pada spoiler hadapan, pelindung bawah badan karbon dan juga elemen pengalir udara pada kawasan roda hadapan yang mampu meningkatkan downforce dari 49 kg kepada 70 kg pada kelajuan 200 km/j, serta dari 93 kg kepada 200 kg di belakang.

Penambahbaikkan aspek aerodinamik yang signifkant pada bahagian belakang ini turut memerlukan ia dilengkapi dengan spoiler belakang baharu, diffuser yang diubahsuai serta tambahan aerodisc pada roda belakang.

Porsche 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit kini kereta produksi terpantas di Nürburgring – 6:43.3!

“911 GT2 RS ini melekat di litar seperti gam dengan Manthey Performance Kit – anda rasa seperti dalam kereta lumba, terutamanya pada selekoh laju. Sangat mengkagumkan bagaimana kereta ini boleh menangani 700 PS, dan bagaimana ia boleh membrek dalam masa yang sama sentiasa mudah di kawal,” kata Kern.

Porsche 911 GT2 RS dengan kit Manthey Performance ini tidak menampilkan sebarang peningkatan kuasa dari 911 GT2 RS standard. Ia masih menjana 700 PS (690 hp) dan tork maksima 750 Nm dari enjin 3.8 liter flat-six bersama dua pengecas turbo.

Namun ia dilengkapkan dengan tangki air sembilan liter untuk penyembur penyejukan pada intercooler bagi memastikan suhu sentiasa rendah pada jangka masa yang lama, membolehkan prestasi enjin tersebut sentiasa di tahap tertinggi sepanjang litar. Enjin berkenaan juga digandingkan dengan transmisi PDK tujuh kelajuan standard dan memacu hanya roda belakang.

“Dengan komponen yang baru dibangunkan ini, kami telah menjadikan sebuah kereta yang sememangnya sangat baik kepada lebih baik. 911 GT2 RS dengan Manthey Performance Kit dihasilkan sempurna untuk pelanggan yang suka membawa kereta mereka ke litar, terutamanya Nürburgring Nordschleife. Masa 6:43.300 untuk keseluruhan lap adalah sama dengan 6:38.835 untuk varian lama lebih pendek, jadi ia adalah kenyataan sebenar,” jelas Andreas Preuninger, naib presiden kereta GT di Porsche.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required