Subaru WRX 2022 dilapor bakal terima enjin boxer 2.4 liter turbo berkuasa 300 PS, versi STI hasilkan 350 PS

Subaru WRX 2022 dilapor bakal terima enjin boxer 2.4 liter turbo berkuasa 300 PS, versi STI hasilkan 350 PS

Banyak juga perincian yang didedahkan oleh Subaru semasa menunjukkan teaser WRX generasi baru bulan lepas, tetapi satu laman web dari Jepun, iaitu Goo-net mendakwa mereka sudah mempunyai spesifikasi yang boleh dijangka untuk model baru yang akan diperkenalkan tidak lama lagi ini.

Memang, ini bukan kali pertama kita mendapat informasi awal berkenaan WRX baru, dan laporan sebelum ini juga sudah mendedahkan beberapa fakta serta angka prestasi sedan prestasi tersebut. Walaubagaimanapun, dalam kedua-dua laporan, terdapat info yang kekal sama, iaitu ia akan dikuasakan oleh enjin boxer 2.4 liter turbo.

Lebih spesifik lagi, ini adalah unit FA24F sama seperti yang digunakan pada model Ascent, tetapi akan ditala untuk memberikan kuasa lebih tinggi. Pada Ascent, enjin ini menghasilkan 264 PS (260 hp) dan 376 Nm sementara pada WRX baru pula ia dikatakan boleh menghasilkan 300 PS (296 hp).

Subaru WRX 2022 dilapor bakal terima enjin boxer 2.4 liter turbo berkuasa 300 PS, versi STI hasilkan 350 PS

Jumlah ini sedikit lebih tinggi berbanding yang diberitahu oleh Best Car Web sebelum ini, dan berbeza banyak berbanding unit 2.0 liter FA20F yang menghasilkan 272 PS (268 hp) dan 350 Nm pada WRX pasaran antarabangsa sekarang. Unit FA20F pasaran Jepun pula menghasilkan 300 PS (296 hp) dan 400 Nm.

Laporan terbaru ini juga mendakwa versi STI akan hadir dengan kuasa 350 PS (345 hp), yang mana adalah sedikit kurang berbanding 400 PS (395 hp) yang diberitahu sebelum ini. Jika dibandingkan dengan model semasa, WRX STI pasaran antarabangsa menggunakan enjin EJ25 empat silinder turbo 2.5 liter dengan kuasa 314 PS (310 hp) dan 393 Nm, sementara model pasaran Jepun pula menggunakan enjin EJ20 empat silinder turbo 2.0 liter dengan kuasa 308 PS (304 hp) dan 422 Nm.

Setakat ini WRX dan WRX STI difahamkan bakal menerima sistem pacuan semua roda dengan unit transmisi CVT diberikan standard untuk versi WRX, dan manual enam kelajuan untuk WRX STI. Memandangkan Subaru juga akan beralih ke arah elektrifikasi, ini juga mungkin akan menjadi model WRX terakhir yang akan diperkenalkan tanpa sebarang sistem hibrid.

GALERI: Subaru Viziv Performance STI Concept di Tokyo Auto Salon 2018

GALERI: Subaru Viziv Performance Concept di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required