Subaru WRX generasi baru dilapor akan muncul tahun ini, WRX STI pada 2022 berkuasa 400 PS/490 Nm!

Subaru WRX generasi baru dilapor akan muncul tahun ini, WRX STI pada 2022 berkuasa 400 PS/490 Nm!

Laman automotif Jepun, Best Car Web melaporkan bahawa model generasi baharu untuk sedan berprestasi Subaru WRX bakal membuat kemunculannya pada musim luruh tahun ini, manakala versi lebih hardcore WRX STI pula akan diperkenalkan pada separa pertama 2022.

Menurut portal berkenaan, WRX generasi baharu ini akan dijana oleh enjin boxer empat silinder generasi baharu FA24F 2.4 liter yang kini boleh dijumpai dalam perut SUV Subaru Ascent. Untuk versi yang akan menjana WRX, enjin berkenaan didakwa akan ditala bagi menghasilkan 290 PS dan tork maksima 412 Nm – ini hanya untuk WRX standard dan bukan STI.

Manakala untuk WRX STI, seperti yang diumumkan sebelum ini, khidmat enjin boxer dari siri EJ sudahpun dihentikan. Model generasi baharu berkenaan turut akan menerima enjin dari siri FA24 yang sama, tetapi diolah bagi mengekstrak sehingga 400 PS dan tork maksima 490 Nm!

Angka berkenaan sememangnya satu lonjakan besar berbanding EJ20 pada WRX STI EJ20 Final Edition yang hanya menghasilkan 308 PS dan tork maksima 422 Nm, dan ia nampak menghampiri jumlah kuasa yang dihasilkan oleh enjin M139 2.0 liter empat silinder turbo pada perut Mercedes-AMG 4 45 S W177 berkuasa 421 PS/500 Nm.

Subaru WRX generasi baru dilapor akan muncul tahun ini, WRX STI pada 2022 berkuasa 400 PS/490 Nm!

Untuk kotak gear, model asas WRX untuk pasaran Jepun dijangka hanya akan ditawarkan dengan transmisi CVT automatik, manakala di pasaran luar tertentu kotak gear manual enam-kelajuan turut boleh dipilih pembeli. Manakala untuk WRX STI, ia akan hadir dengan pilihan kotak gear manual enam-kelajuan di pasaran negara matahari terbit berkenaan.

Seperti Impreza, model generasi baharu WRX dan WRX STI ini juga akan diasaskan dari Subaru Global Platform (SGP). Ia akan dihasilkan lebih besar dari model generasi sedia ada dengan dimensi 4,650 mm panjang (+55 mm), 1,805 mm lebar, 1,450 mm tinggi dan jarak roda 2,670 mm (+20 mm).

Manakala untuk rupa, model generasi baharu WRX ini dijangka akan dijelmakan sebagai versi produksi model konsep Viziv Performance Concept yang muncul di Tokyo Motor Show 2017, dan WRX STI pula akan diasaskan dari rupa model konsep Viziv Performance STI Concept yang didedahkan pada Tokyo Auto Salon 2018.

GALERI: Subaru Viziv Performance STI Concept di Tokyo Auto Salon 2018

GALERI: Subaru Viziv Performance Concept di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required