Proton Iriz facelift 2021 – satu lagi teaser disiar, papar varian SUV, bakal dilancar bersama Persona esok

Selepas teaser yang lebih menumpukan kepada model sedan Proton Persona facelift 2021 disiarkan semalam, hari ini satu lagi teaser disiarkan yang lebih ditumpukan kepada kembarnya, Iriz facelift 2021 sebelum kedua-dua model dilancarkan secara rasmi esok, 5 Ogos pada pukul 11 pagi.

Untuk Iriz, teaser ini lebih menjurus kepada varian baharu yang dihasilkan dengan kelengkapan yang membuatkan ia kelihatan seperti sebuah SUV. Tiada nama rasmi diumumkan lagi untuk varian baharu Iriz ini, namun tidak mustahil ia akan dinamakan sebagai Iriz Active, sempena nama model konsep psedo-SUV yang sama dihasilkan Proton pada tahun 2014.

Video kali ini jelas memaparkan bahawa “Iriz Active” berkenaan menerima kemasan-kemasan pelindung pada pintu dan juga ‘fender flare’ untuk kesemua ruang roda yang seakan dilekatkan dengan bol Allen seperti Satria GTI, yang kesemuanya diwarnakan hitam.

Selain dari kemasan-kemasan pelindung tersebut, bumbung dan spoiler belakang Iriz berkenaan turut diberikan warna hitam bagi melengkapkan tema dua tonanya. Ia turut menerima rel bumbung berwarna perak bagi memberikan rupa seperti SUV sebenar, serta diberikan set rim dengan rekaan pelbagai jejari baharu.

Model ini juga dilihat menerima lampu hadapan jenis LED dengan gril baharu berwarna hitam dan jalur merah dengan logo baru Proton, serta kemasan sekeliling gril bawah bersama skid plate berwarna perak yang dilihat seperti abangnya, X50.

Untuk bahagian dalaman, berberapa perincian telah pun didedahkan dalam video teaser pertama dua hari lalu. Model Iriz kemaskini ini (juga Persona facelift) tidak lagi menampilkan skrin infotainmen tenggelam dalam papan pemuka, tetapi hadir dengan skrin berdiri sendiri yang lebih besar dengan liang pendingin hawa direka semula.

Proton Iriz <em>facelift</em> 2021 – satu lagi <em>teaser</em> disiar, papar varian SUV, bakal dilancar bersama Persona esok

Selain antara muka baharu yang ditampilkan pada skrin berkenaan, sistem arahan suara “Hi Proton” juga telah ditingkat taraf yang membolekan ia mengawal operasi sistem elektrikal lain seperti tingkap berkuasa dan juga pendingin hawa, menghampiri kebolehan yang ada pada model X50 dan X70. Namun masih tiada aplikasi Spotify kerana jelas dalam video tersebut ia masih dibekalkan dengan aplikasi Joox untuk mendengar muzik secara streaming.

Iriz “Active” ini juga menerima konsol terowong yang direka semula yang menampilkan perehat tangan serta ruang storang yang diatur semula. Ia juga menampilkan kemasan piano black serta serlahan merah pada konsol berkenaan dan juga di papan pemuka, serta serlahan jahitan benang merah pada tempat duduk balutan fabrik dan kulit.

Proton turut memberikan suis kawalan sistem pendingin hawa baharu pada Iriz dan Persona facelift ini, menampilkan paparan digital tersendiri, suis putar lebih kecil serta kawalan lain dengan butang seperti kekunci piano – kesemua ini diinspirasikan dari rekaan pada Proton X50. Pendingin hawa ini juga boleh dikawal menerusi antaramuka khas pada skrin infotainmen.

Dalam video teaser yang disiarkan sebelum ini juga, Persona facelift dilihat menerima lampu hadapan LED, gril hadapan yang direka semula bersama logo Proton baharu, rim 16-inci rekaan enam-jejari berkembar, manakala untuk bahagian dalaman ia diberikan kemasan kulit perang berliang pada panel dalaman pintu dan juga upholsteri tempat duduk.

Tempahannya kedua-dua model ini masih belum lagi dibuka, tapi untuk menjadi antara orang terawal untuk memiliki model-model facelift berkenaan, anda sudah boleh mendaftarkan minat di laman sesawang khas yang telah dibuka oleh Proton pada PAUTAN INI.


GALERI: Teaser Proton Iriz facelift 2021 varian SUV

GALERI: Teaser Proton Persona facelift 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required