Toyota ganti nama TRD Sportivo dengan GR Sport di Indonesia bagi varian tertinggi; Agya hingga Fortuner

Toyota ganti nama TRD Sportivo dengan GR Sport di Indonesia bagi varian tertinggi; Agya hingga Fortuner

Pasaran ASEAN kenal dengan nama TRD Sportivo, yang sebelum ini digunakan pada varian paling tinggi bagi model-model Toyota. Namun, dengan penjenamaan Toyota Racing Development (TRD) beransur-ansur digugurkan untuk memberi laluan kepada Gazoo Racing (GR), maka perkembangan ini sudah boleh dijangka.

Indonesia telah menyaksikannya dahulu, di mana hampir semua model Toyota yang dijual oleh Toyota Astra Motor (TAM) kini turut ditawarkan dalam varin GR Sport. Ia bermula pada April, ketika Toyota Raize baru dilancarkan dengan varian paling tinggi GR Sport. Kini, Agya, Yaris, Rush dan Fortuner baru juga semua ada varian tertinggi GR Sport ini. Avanza Veloz turut menggunakan penjenamaan GR, tetapi ia dikenali sebagai GR Limited bagi MPV najet berkenaan.

Seperti yang boleh dijangka, varian GR Sport ini tidak memberikan tambahan kuasa atau pengendalian lebih baik. Kit biasanya termasuk bodykit, kemasan hitam, roda unik, lencana GR dan kelengkapan tambahan lain, jika ada. Nama GR Sport bagi varian lebih sporty tidak hanya ditawarkan di Indonesia. Model GR Sport juga ada diperkenalkan bagi Land Cruiser 300 di Jepun, C-HR di UK dan Australia, serta Corolla Altis di Taiwan.

Malaysia juga sudah ada varian GR Sport dalam penawaran Vios GR-S, yang dilancarkan pada Disember tahun lalu, yang turut disertai GR Yaris. Vios yang paling mahal di sini, GR-S, sekurang-kurangnya lebih daripada sekadar melibatkan hanya bodykit. CVT yang ada padanya menggunakan program 10-kelajuan dengan paddle shift, serta ada juga suspensi sport dan rim lebih besar (17-inci) serta tayar prestasi (Toyo Proxes TR1).

Di jual melalui cawangan GR Garage bersama Supra dan GR Yaris, serta pengedar Toyota yang terlibat dalam perlumbaan Vios Challenge, Vios GR-S diletakkan harga RM95,294 atas jalan tanpa insurans dan SST.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required