Sukar dapat temujanji? JPJ galak orang ramai guna khidmat atas talian untuk perbaharui lesen, cukai jalan

Sukar dapat temujanji? JPJ galak orang ramai guna khidmat atas talian untuk perbaharui lesen, cukai jalan

Pasti ramai daripada anda sedang menghadapi kesukaran untuk mendapatkan temujanji untuk urusan di kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bukan? Menerusi kenyataan yang baru dikeluarkan, JPJ meminta orang ramai agar menggunakan perkhidmatan atas talian bagi mengatasi masalah ini.

JPJ memberitahu bahawa tindakan untuk mengehadkan jumlah pelanggan di kaunter JPJ adalah bertujuan untuk mengelakkan kesesakan orang ramai supaya dapat menghindari daripada berlakunya jangkitan wabak Covid-19 di tempat awam, dan ia selaras dengan arahan Pengoperasian Pejabat Kerajaan dan keperluan untuk pematuhan SOP yang dikelurkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Justeru, JPJ meminta orang ramai menggunakan khidmat atas talian menerusi portal MySikap bagi tujuan memperbaharui Lesen Memandu (LLM) dan juga Cukai Jalan (LKM). Menerusi portal tersebut, pengguna boleh hadir ke mana-mana kaunter JPJ tanpa temu janji bagi mengambil LLM dan juga LKM yang telah dibayar secara atas talian dengan hanya mengemukakan resit pembayaran.

Sukar dapat temujanji? JPJ galak orang ramai guna khidmat atas talian untuk perbaharui lesen, cukai jalan

Selain dari portal MySikap, urusan memperbaharui LLM dan LKM ini juga boleh dibuat secara atas talian menerusi rakan strategik JPJ iaitu MyEG. Pengguna juga boleh melakukan urusan-urusan tersebut menerusi kaunter Pos Malaysia. Dalam kenyataan yang sama, JPJ turut menyatakan stok kad lesen memandu sentiasa mencukupi, sekaligus menyangkal dakwaan yang dibuat dalam satu laporan akhbar.

Terdahulu mengingatkan orang ramai agar memperbaharui LMM dan LKM termasuk termasuk Lesen Vokasional (GDL/PSV) yang telah tamat tempoh sebelum 30 September 2021 kerana tempoh lanjutan pembaharuan bagi LKM dan LMM tidak akan disambung selepas tarikh tersebut. JPJ dan juga Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan kembali membuat pemantauan pematuhan dan penguatkuasaan mulai 1 Oktober 2021.

Bagi melancarkan lagi proses pembaharuan tersebut, JPJ kini membuka kaunter mereka pada hari Ahad bermula pada 13 Ogos lalu, serta membuka perkhidmatan kaunter pandu lalu (Drive-Thru) untuk orang ramai melaksanakan urusan tanpa perlu hadir secara fizikal ke dalam premis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Izzairi on Aug 28, 2021 at 10:46 pm

    Nak ambil lesen memandu boleh tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • ASIAH BINTI DAUD on Aug 29, 2021 at 10:05 am

    Nak baharui lesen memandu

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • nk perbaharui lesen memandu . Dh buat temujanji tapi bila sampai jpj. Jpj tutup pulak. Lesen dh mati beberapa bulan dh ni.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required