GALERI: Mercedes-Benz E300 AMG Line facelift 2021 di Malaysia – 258 PS dan 370 Nm; harga dari RM375k

GALERI: Mercedes-Benz E300 AMG Line facelift 2021 di Malaysia – 258 PS dan 370 Nm; harga dari RM375k

Mercedes-Benz E-Class facelift W213 telah pun dilancarkan akhir Julai lalu, dengan menawarkan dua varian. Semalam kami telah pun memaparkan galeri varian asas E 200 Avantgarde, kini kita fokuskan pula pada model tertinggi E 300 AMG Line yang menjadi pesaing bagi BMW 530i M Sport.

E 300 AMG Line ini ditawarkan pada harga atas jalan RM375,432 tanpa insurans dan didatangkan dengan waranti empat-tahun serta tanpa had perbatuan. Model terkini E-Class ini turut menerima pengecualian cukai jualan sebanyak 100% kerana ia adalah unit pemasangan tempatan (CKD).

Di bawah bonetnya, E 300 masih mengekalkan unit unit M264 2.0 liter turbocas empat-silinder. Ia menghasilkan 258 PS pada 5,500 hingga 6,100 rpm dan 370 Nm tork pada 1,800 hingga 4,000 rpm, dengan pacuan dihantar ke roda belakang melalui transmisi automatik 9G-Tronic. Pecutan 0-100 km/j adalah dalam masa 6.4 saat, dan kelajuan maksimum dihadkan kepada 250 km/j.

Seperti nama varian yang disarankan, E 300 didatangkan dengan pakej AMG Line yang termasuk dengan bampar hadapan lebih agresif dan gril berbentuk-trapezoidal dengan kepingan krom tunggal pada atas pin krom. Ini merupakan keunikan ciri bagi E 300, memandangkan luaran E 200 Avantgarde agak berbeza.

Antara ciri baharu lain yang turut diberikan termasuklah lampu utama Multibeam LED (dengan Adaptive Highbeam Assist Plus) dan rim 19-inci AMG lima-jejari untuk lebih keselesaan (model terdahulu menggunakan saiz 20-inci).

Untuk kabinnya, ia diberikan stereng yang lebih kurus dan menarik digunakan (dengan balutan kulit Nappa, kemasan hitam berkilat bahagian dalam jejari) dengan sensor sentuhan, serta paparan 12.3-inci dengan sistem infotainmen MBUX baharu bersama ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto yang menggantikan unit COMAND Online. Sama seperti E-Class sedan yang dipertingkatkan, tiada lagi jam analog di bahagian bawah suis kawalan pendingin hawa.

Risalah spesifikasi Mercedes-Benz E 300 AMG Line W213 2021

Kelengkapan lain termasuk sistem lampu ambien tiga-zon dengan 64 warna LED, sistem audio Burmester, bumbung panoramik gelungsur, pelindung sinar matahari elektrik dan alas pengecas telefon tanpa wayar. Tempat duduk semuanya balutan kulit, sama seperti papan pemuka. Kemasan kayu asli adalah standard, menggantikan kemasan hitam berkilat dan gentian karbon yang ada sebelum ini.

Bagi sistem bantuan pemandu dan keselamatan, E 300 didatangkan dengan Bantuan Parkir Aktif dengan Parktronic, Bantuan Titik Buta, Keyless-Go, Bantuan Brek Aktif (brek kecemasan sendiri), kamera 360-darjah dan Pakej Bantuan Pemanduan termasuk Kawalan Kelajuan Adaptif, Bantuan Stereng Aktif, Bantuan Kekal Lorong Aktif, Bantuan Titik Buta Aktif dan Pre-Safe Plus.

E-Class juga diberikan sistem Urban Guard, yang bekerjasama dengan Mercedes me untuk memantau sekeliling kenderaan. Warna badan yang ditawarkan untuk model ini ialah Polar White, Obsidian Black, Rubellite Red, Graphite Grey, Mojave Silver, Brilliant Blue, High-tech Silver, Emerald Green dan Selenite Grey. Ada juga beberapa warna pilihan lain sebagai alternatif, seperti Designo Diamond White Bright dan Designo Patagonia Red Metallic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required