Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 versi CKD sah akan dilancarkan di Malaysia dalam masa terdekat

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 versi CKD sah akan dilancarkan di Malaysia dalam masa terdekat

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) mengesahkan bahawa model A-Class Sedan V177 bakal dilancarkan dalam versi pemasangan tempatan (CKD) tidak lama lagi. Perkara tersebut didedahkan ketika sesi temuramah bersama presiden dan CEO syarikat berkenaan, Sagree Sardienas dan juga ketua jualan dan pemasarannya, Micheal Jopp.

Februari tahun ini, MBM telah mendedahkan minat mereka bagi menambah model-model kompak berasaskan platform MFA dan juga SUV yang dihasilkan secara pemasangan tempatan dalam barisan modelnya. Ia kemudiannya disahkan apabila tercatat dalam laporan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) untuk bulan Julai.

Laporan tersebut tidak mendedahkan secara terperinci model mana yang akan dipilih untuk dipasang oleh kilang MBM di Pekan, Pahang, namun dengan kapasiti enjin yang disenaraikan adalah 1,301 cc hingga 1,501 cc, ia memberi petunjuk kepada tiga model yang menggunakan enjin M282 1.33 liter empat silinder turbo iaitu A 200 Sedan, W177 A 200 hatchback dan crossover GLA 200.

Tekaan kami ketika itu bahawa A-Class Sedan yang akan dipilih ternyata tepat. “Pertama sekali, kami ucapkan tahniah [kepada paultan.org] kerana menjumpai perkara ini, sangat bagus. Ya, kami akan lancarkan A [Class] Sedan CKD, yang mana, jelas kami umumkan pada awal tahun ini bahawa kami akan lancarkan [model dari] MFA,” kata Jopp.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 versi CKD sah akan dilancarkan di Malaysia dalam masa terdekat

“Namun, walaupun kami telah memproduksi kereta bukan bermaksud kami boleh menjual kereta tersebut, kerana sebelum kami boleh menjual kereta, ada berberapa pra-syarat lain yang perlu kami penuhi secara dalaman, hanya dari perspektif pelepasan produksi sebenar,” tambahnya lagi.

Jopp turut menyatakan berkenaan isu kelulusan harga , yang sebelum ini menjejaskan syarikat-syarikat kereta di Malaysia, seperti yang kita lihat terjadi pada Honda Civic facelift. “Merujuk kembali kepada kerajaan, kesemua kelulusan harga yang diperlukan belum lagi kami terima pada saat ini,” katanya.

“Ini sesuatu yang boleh saya pastikan sekarang dan oleh itu, malangnya, saya tak dapat pastikan bila sebenarnya kami akan lancarkan [A-Class Sedan]. Dari perspektif jualan, saya harap hanya beberapa minggu akan datang. Tetapi secara jujurnya, saya tak tahu, saya memang tak boleh katakannya pada masa sekarang,” tambah Jopp lagi.

Berdasarkan jawapan Jopp, kita boleh jangkakan A-Class Sedan CKD akan dilancarkan dalam masa “beberapa minggu” lagi, mungkin dengan harga lebih rendah berbanding model A 200 Progressive Line yang diimport sepenuhnya (CBU) sedia ada yang bakal kehabisan stok tidak lama lagi. Juga masih tidak dapat dipastikan adakah model CKD nanti akan kekal dengan kelengkapan yang diberikan pada model CBU.

Mercedes-Benz A-Class Sedan V177 versi CKD sah akan dilancarkan di Malaysia dalam masa terdekat

Buat masa sekarang, A 200 Sedan Progresive Line dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM222,121, sudah termasuk pengecualian cukai jalan 50% untuk kenderaan CBU. Model CKD kelak mungkin lebih murah setidak-tidaknya ia menerima pengecualian cukai jualan sebanyak 100%, membolehkan ia berada dalam kedudukan lebih kompetitif dengan pesaing terusnya, BMW 2 Series Gran Coupe F44 yang juga versi CKD dalam varian 218 M Sport bermula RM211,367.

Kami turut menjangkakan MBM turut akan melancarkan sekali model A 250 CKD serentak dengan A 200 kelak, berdasarkan trend sebelum ini di mana syarikat tersebut lazimnya akan memperkenalkan barisan model pemasangan tempatan yang sama seperti versi CBU. Buat masa sekarang A 250 AMG Line CBU dijual pada harga RM259,255 dengan pengecualian cukai jualan 50%.

Dengan pemasangan tempatan model-model dari platform MFA tersebut kini menjadi kenyataan, kami turut bertanya adakah MBM turut akan membawa model-model EQ (janaan elektrik sepenuhnya) yang menggunakan platform sama dalam barisan model CKD mereka.

“Dengan penilaian keseluruhan portfolio EV, keputusan belum dibuat produk mana yang lebih masuk akal bagi dilokalisasikan dalam Malaysia, jika kami buat keputasan untuk untuk langkah tersebut. Dan oleh itu, malangnya, saya tak boleh beri jawapan sekarang,” balas Jopp.

GALERI: Mercedes-Benz A 200 V177 Progressive Line Sedan

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required