Pengeluar kereta China buktikan produk mereka lebih selamat dari kereta Eropah dalam ujian Euro NCAP

Pengeluar kereta China buktikan produk mereka lebih selamat dari kereta Eropah dalam ujian Euro NCAP

Walaupun banyak produk dari China masih kekal dengan identiti mereka – murah tapi berkualiti rendah – namun ada pengeluar kenderaan dari negara berkenaan sudah mula mensasarkan pasaran global serta menawarkan produk berkelas dunia. Dalam ujian pelanggaran keselamatan terkini Euro NCAP, dua SUV dari jenama China telah menerima penarafan lima-bintang, serta menampilkan markah lebih tinggi berbanding kereta jenama Eropah sendiri!

Dua model berkenaan adalah Lynk & Co 01 dan SUV elektrik sepenuhnya Nio ES8. Bagi Lynk & Co 01, ia menerima markah 36.8 dari 38 markah penuh (atau 96%) dalam ujian pelindungan penumpang, serta menerima markah penuh dalam pelanggaran lateral serta ujian penyelamatan dan pengekstrakan. Markah yang diterima ini sebenarnya lebih tinggi berbanding Audi Q4 e-tron dan Volkswagen ID.4.

Manakala dalam ujian pelanggaran membabitkan kanak-kanak di bawah 10 tahun, Lynk & Co 01 hanya kurang 0.1 markah untuk mendapatkan markah penuh. Hanya ketiadaan cagak tempat duduk keselamatan kanak-kanak Isofx pada tempat duduk penumpang hadapan dan juga sistem tempat duduk keselamatan kanak-kanak bersepadu yang menyebabkan model tersebut hanya mencatatkan 87% dalam ujian keselamatan penumpang kanak-kanak.

Pengeluar kereta China buktikan produk mereka lebih selamat dari kereta Eropah dalam ujian Euro NCAP

Secara strukturnya, SUV ini adalah solid. Namun Euro NCAP menyatakan ia menampilkan prestasi yang sedikit kurang dalam ujian keselamatan terhadap pengguna jalan raya yang lain. “Bonetnya memberikan perlindungan yang baik atau mencukupi kepada kepala pejalan kaki yang dilanggar, dengan berberapa keputusan yang tidak baik pada asas tiang cermin hadapan yang keras,” tulis laporan ujian yang dikeluarkan.

Lynk & Co 01 juga menerima sistem brek kecemasan automatik yang turut melindungi pejalan kaki serta penunggang basikal. Dalam ujian Euro NCAP terhadap reaksi sistem tersebut kepada penunggang basikal, ia berfungsi dengan baik, dengan pelanggaran dapat dielakkan dalam hampir semua senario yang diuji. Model ini menerima markah 81% untuk tahap ciri keselamatan yang ditawarkan.

Nio ES8 juga menerima penarafan lima bintang, walaupun SUV elektrik mewah bersaiz besar berkenaan menampilkan berat 2,435 kg, atau hampir 700 kg lebih berat berbanding Lynk & Co 01. Ia berjaya mengutip markah 82% untuk ujian pelindungan dewasa dan 85% untuk perlindungan kanak-kanak. Dengan dilengkapi pelbagai sistem bantuan pemanduan, Nio ES8 ini juga diberikan markah 92% dalam penilaian sistem bantuan keselamatan.

Pengeluar kereta China buktikan produk mereka lebih selamat dari kereta Eropah dalam ujian Euro NCAP

“Gelombang kenderaan tenaga baharu buatan China di Eropah kini dalam perjalanan, dengan model-model baharu dilancarkan oleh BYD, Xpeng, DFSK, Seres dan lain-lain. Malangnya, kebanyankkan daripadanya masih tidak berapa telus kepada pengguna di Eropah dari segi keselamatan,” kata setiausaha agung Euro NCAP, Michiel van Ratingen.

“Walau bagaimanapun, Lynk & Co dan Nio menunjukkan bahawa ‘Buatan China’ bukan lagi istilah pejoratif apabila tiba kepada keselamatan kereta. Di sini, kita ada dua kereta baharu, kedua-duanya dibangunkan oleh China, menunjukkan prestasi yang sangat baik dalam ujian kami.

“Ini jelas bahawa semua pengeluar tahu bahawa Euro NCAP akan membawa mereka ke standard yang tinggi sekiranya mereka mahu menjual kereta di Eropah dan menghargai apa yang telah mereka sediakan bagi membuat pelaburan untuk mendapatkan penarafan keselamatan terbaik,” tambahnya lagi.


GALERI: Ujian pelanggaran Euro NCAP untuk Lynk & Co 01

GALERI: Ujian pelanggaran Euro NCAP untuk Nio ES8

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required