Honda City dan Toyota Vios memang lawan yang tidak perlu diperkenalkan lagi bagi sedan segmen B. Dan kini, kedua-duanya ada penawaran terbaru untuk pasaran Malaysia. Untuk itu, kami mempertemukan kedua-duanya untuk melihat apa yang ada ditawarkan oleh dua sedan dengan imej sporty masakini.

Honda mempunyai City generasi kelima, yang di sini tampil dalam kemasan RS dan sistem hibrid e:HEV. Toyota pula mempertaruhkan Vios generasi ketiga dalam facelift terbarunya, juga diperkemas dengan penampilan GR Sport penuh — model pertama yang menggunakan lencana itu di sini.

Vios mempunyai kelebihan harga yang lebih murah, dijual RM95,294 atas jalan tidak termasuk insurans. City dengan teknologi canggih itu pula RM10,000 lebih mahal pada RM105,950. Kedua-dua harga ini termasuk pengeculian cukai SST mamandangkan ini model CKD — Honda dipasang di Pegoh, Melaka manakala Toyota di Shah Alam.

Dari segi kuasa, City yang mendahului dengan output sistem 126 PS, dengan perbezaan tersendiri. Kebanyakan masa, ia akan dipacu oleh motor elektrik 108 PS/253 Nm, dengan enjin 1.5 liter kitaran Atkinson i-VTEC empat silinder (98 PS/127 Nm) digunakan sebagai generator untuk mengecas bateri.

Enjin petrol itu juga tetap boleh memacu kereta terbabit melalui transmisi kelajuan tunggal, misalnya ketika dalam kelajuan tinggi, menjadikannya lebih cekap. Kereta ini boleh juga memanfaatkan kedua-dua sumber kuasa ini, misalnya dalam keadaan memotong — mencapai kuasa maksimumnya sekaligus.

Vios pula lebih ringkas dengan enjin 1.5 liter Dual VVT-i empat-silinder, dengan janaan 107 PS pada 6,000 rpm dan 140 Nm tork pada 4,200 rpm. Walaupun sistem ini sangat ringkas dan lama, ia juga sudah teruji kemampuan dan ketahanannya.

Sekali lagi CVT melengkapi keperluan transmisinya, tetapi dengan talaan GR Sport. Jumlah nisbah maya telah dipertingat dari tujuh kepada 10, boleh diakses melalui mod Sport yang dipertingkatkan yang juga mengekalkan gear lebih lama sebelum menukar kedudukannya. Kawalan manual juga boleh dilakukan dengan paddle shifter atau tombol gear.

City merupakan model baru sepenuhnya, berkongsi kerangka yang sama dengan Jazz terbaru (yang tidak dijual di sini) dan juga HR-V baru. Penggayaan RS (road sailing) juga menyuntik imej yang lebih bergaya untuknya — keseluruhan wajah depan yang lebih menonjol, profil sisi yang lebih rata dan lurus serta bampar belakang lebih sporty antara yang menyumbang ke arah itu.

Vios pula sama seperti sebelum ini, tetapi hadir dengan wajah depan baru yang lebih agresif. Gril lebih tirus serta lampu trapezoidal kini dengan LED sebagai penawaran standard untuk semua varian.

Model Toyota ini juga yang paling sporty penampulannya, hasil suntikan imej daripada GR Sport yang digunakan itu. Dengan kemasan dan sentuhan lebih agresif yang ditampilkan itu, ia juga kini ada iras persamaan dengan GR Yaris. Ini termasuklah skirting sisi, bampar belakang dengan kemasan hitam dan spoiler but hitam berkilat yang dikenakan. Rim multi-jejari yang digunakan pula satu inci lebih besar berbanding model G (dan juga City RS), dengan saiz 17-inci.

Di dalam, perbezaan diteruskan, dengan City tampil dengan rekaan papan pemuka yang lebih bersih serta ada material kulti soft touch untuk menjadikan kualitinya lebih menarik. Vios pula menggunakan papan pemuka sama sejak 2018, dengan material plastik keras dan jahitan palsu.

Untuk ciri infotainmen, kedua-duanya menggunakan head unit aftermarket, walaupun sistem binaan dalaman pada Honda lebih menarik bagi saiz skrin sentuh yang disediakan — lapan inci berbanding tujuh inci. Kedua-duanya ada sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, dan Vios juga ada kamera 360-darjah berbanding City yang hanya datang dengan kamera undur tunggal.

Kedua-dua model RS dan GR Sport ini menggunakan kulit hitam untuk balutan kerusinya dengan jahitan merah. Vios ada kelebihan pada perehat kepala dengan lencana sulam GR, lapik kaki GR dan juga butang GR — lencana dan penjenamaan GR ini memang menghidupi jiwa kereta ini.

Sebagai varian tertinggi, City dan Vios ini lengkap dengan lampu utama, lampu kabus dan lampu belakang LED, sistem tanpa kunci, butang penghidup enjin, kawalan pendingin zon-tunggal automatik dan perehat lengan di depan. City turut ada corong pendingin di belakang dan dua pembesar suara tambahan (lapan keseluruhannya), sementara Vios menerima pengecas tanpa wayar Qi, sensor parkir depan, dash cam depan dan cermin pandang belakang anti-silau.

Kedua-duanya juga cemerlang dari segi keselamatan, misalnya dengan adanya ciri AEB dan amaran penukaran lorong. Pakej lengkap Honda Sensing turut datang dengan kawalan melayar adaptif, bantuan panduan lorong dan lampu tinggi automatik. Vios mempunyai peninjau titik buta, manakala City ada kamera LaneWatch tetapi tanpa fungsi amaran. Vios ada tujuh beg udara, manakala City pula enam. Mana satu jadi pilihan?

Galeri: Honda City e:HEV RS

Galeri: Toyota Vios GR Sport