Michelin Uptis – tayar tanpa udara, kalis pancit didedahkan kepada umum, bakal diproduksi pada 2024

Michelin Uptis – tayar tanpa udara, kalis pancit didedahkan kepada umum, bakal diproduksi pada 2024

Michelin telah mendedahkan inovasi baharunya iaitu tayar tanpa udara yang digelar Uptis kepada umum ketika berlangsungnya IAA Munich 2021. Tayar tersebut dipasang pada kereta elektrik sepenuhnya MINI Electric bagi mendemonstrasikan kebolehannya kepada orang ramai yang hadir ke acara berkenaan.

“Kepuasan paling besar kami tiba pada pengakhiran demonstrasi apabila penumpang kami, yang mengaku sedikit ragu-ragu pada awalnya, mengatakan bahawa dia tidak merasakan sebarang kelainan berbanding tayar konvensional,” kata pengarah komunikasi teknikal dan saintifik kumpulan Michelin, Cyrille Roget.

Nama “Uptis” berkenaan adalah singkatan kepada Unique Puncture-Proof Tire System (sistem tayar kalis pancit unik), dan ia bakal masuk ke pasaran pada 2024. Tayar tanpa angin berkenaan menggabungkan roda aluminium dengan struktur galas-beban yang diperbuat dari kaca gentian-diperkuat plastik (GFRP) serta komposit getah fleksibel, dan ia boleh dimuatkan pada rim konvensional.

Michelin Uptis – tayar tanpa udara, kalis pancit didedahkan kepada umum, bakal diproduksi pada 2024

Tayar ini juga bersifat lebih mesra alam kerana ia tidak menggunakan udara sekaligus melenyapkan masalah tayar pancit. Tinjauan dalaman yang dibuat oleh Michelin menunjukkan bahawa 20% dari keseluruhan tayar tidak lagi boleh digunakan sebelum waktunya adalah kerana masalah bocor, kehilangan tekanan secara cepat, dan juga haus secara tidak sekata kerana tekanan angin tayar yang tidak tepat.

Jumlah 20% berkenaan adalah mewakili sejumlah 200 juta tayar yang dibazirkan, bersamaan dengan 200 kali berat Menara Eiffel, dakwa Michelin.

Uptis merupakan langkah pertama dalam konsep visi Michelin kearah sasaran bagi menjadi pengeluar tayar yang menggunakan material dan proses yang mampan sepenuhnya menjelang 2050. Bermula awal tahun ini, hampir 30% komponen untuk mengilangkan tayar Michelin adalah dari sumber asli, kitar semula atau sumber lestari yang lain, kata Michelin.

Inovasi seterusnya di bawah konsep visi ini termasuk bunga tayar yang “boleh dicaj semula”, atau dalam kata lain bunga tayar yang sudah haus boleh dibuat semula menerusi proses cetakan 3D dan boleh ditawarkan dalam beberapa kemungkinan seperti corak bunga berlainan untuk iklim serta situasi berbeza.

Langkah ketiga dalam konsep visi ini adalah untuk menawarkan teknologi terhubung, di mana data yang dikumpulkan boleh digunakan kearah keselamatan jalan raya, pengurusan flit bagi penggunaan komersil dan juga untuk kegunaan dalam situasi prestasi tinggi seperti pemanduan di litar.

GALERI: Tayar tanpa udara Michelin Uptis

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Mohamed Razak Mohd. Yasim on Oct 07, 2021 at 8:53 pm

    1. Berapa kos setiap kali dihantar ke pusat service selepas tempoh service percuma?
    2. Anggaran kos insuran dan roadtax setahun?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
    • Roody on Oct 09, 2021 at 12:16 pm

      ala kawan, artcile tu terang2 ckp bakal produksi tahun 2024 pun…soalan you ni tak sesuai…yg tanya mcm jual kereta baru tu kenapa?

      Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • Mohamed Razak Mohd. Yasim on Oct 07, 2021 at 8:53 pm

    1. Berapa kos setiap kali dihantar ke pusat service selepas tempoh service percuma?
    2. Anggaran kos insuran dan roadtax setahun?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 4
  • temakol on Oct 10, 2021 at 11:22 am

    What a good innovation for our future life and safety…xsabar tunggu release nanti…hope company lain pun ikut sama produce tire mcm ni…biar tire jenis mcm ni become affordable to public…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required