Petronas akan akhiri kerjasama dengan pasukan F1 Mercedes-AMG? Jurucakap Mercedes nafikan laporan

Petronas akan akhiri kerjasama dengan pasukan F1 Mercedes-AMG? Jurucakap Mercedes nafikan laporan

Semalam portal sukan permotoran Decalspotters melaporkan bahawa Petroliam Nasional Bhd (Petronas) bakal mengakhiri kerjasamanya selama 10-tahun dengan pasukan Formula 1 Mercedes-AMG pada penghujung 2021, dan tempat berkenaan akan digantikan dengan syarikat petroleum Saudi Arabian Oil Co (Aramco).

“Kerjasama pasukan (Mercedes-AMG Formula One Team) dengan Aramco akan bermula pasa 2022, dengan warna hijau-biru syarikat tersebut akan menggantikan warna turquoise Petronas di atas penjenamaan Mercedes-AMG,” lapor Decalspotters yang mendakwa menerima maklumat dari sumber.

Decalspotters turut menyatakan bahawa perkara ini bukanlah kejutan kerana Petronas telah membuat penilaian semula terhadap usaha permasarannya dalam F1 dan kini sedang membuat langkah-langkah mengurangkan kos, selepas kesan ekonomi yang besar akibat pandemik Covid-19.

“Kejayaan Mercedes dalam era hibrid F1 sering dikaitkan dengan formulasi pelincir dan minyak Petronas yang berevolusi secara cepat, yang dibangunkan sepanjang tempoh tersebut di Malaysia dan di Grand Prix,” tulis Decalspotters dalam laporan tersebut lagi.

Petronas sendiri belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berkenaan perkara ini. Namun satu lagi portal berita sukan permotoran khusus untuk Formula 1, GPFans menyatakan Mercedes menafikan laporan berkenaan.

Petronas akan akhiri kerjasama dengan pasukan F1 Mercedes-AMG? Jurucakap Mercedes nafikan laporan

“Petronas dan Mercedes telah menjadi rakan kerjasama sejak 2010 dalam satu hubungan koloboratif jangka masa panjang yang memberikan manfaat kepada kedua-dua pihak. Tahun lalu kami telah pun memanjangkan kerjasama kami untuk tempoh kitaran berberapa tahun lagi dan kami berbangga untuk terus bekerja bersama bagi memberikan prestasi termaju,” kata jurucakap Mercedes kepada GPFans.

Portal berkenaan turut menjelaskan bahawa punca laporan yang mengaitkan Aramco dan pasukan F1 Mercedes-AMG ini adalah kerana syarikat petroleum milik Arab Saudi berkenaan mempunyai hubungan rapat dengan syarikat petrokimia INEOS, yang memiliki satu pertiga (33%) kepentingan dalam pasukan tersebut tahun lalu, sama dengan jumlah kepentingan dua entiti lain iaitu Daimler dan Toto Wolff.

Aramco juga dilihat agak menonjol dalam F1 pada musim ini, di mana syarikat tersebut dilihat beberapa pusingan perlumbaan dan juga sesi ujian pra-musim. Tahun ini juga merupakan tahun pertama penganjuran Grand Prix Arab Saudi, yang menjadi petanda negara berkenaan kini sedang mencari pelbagai peluang dalam perlumbaan F1.

Malah pada Ogos lalu, Petronas telah mengumumkan akan menamatkan tajaannya terhadap pasukan Sepang Racing Team MotoGP tahun ini, yang juga menjadi penyebab bagi juara MotoGP tujuh-kali Valentino Rossi mengambil keputusan untuk terus bersara selepas berakhirnya musim 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required