Honda Performance Development bawa Ridgeline, Civic dan pelbagai model ubahsuai ke SEMA 2021

Honda Performance Development bawa Ridgeline, Civic dan pelbagai model ubahsuai ke SEMA 2021

Selain dari Honda Accord Wagon 1996 binaan Fifteen52 dan Montune USA, Honda Performance Development (HPD) turut bakal membawa berberapa Honda Civic generasi baharu yang diubhsuai dan juga kenderaan-kenderaan overland yang diasaskan dari SUV Honda Passport, trak pikap Honda Ridgeline dan juga motorsikal Honda Africa Twin ke pertunjukan SEMA tahun ini, yang bakal berlangsung di Las Vegas Convention Center pada 2 hingga 5 November

Kereta pertama yang akan dipertontonkan oleh HPD di reruai mereka pada acara berkenaan adalah jentera lumba prototaip Civic Si. Kereta lumba yang diasaskan dari model prestasi sedan Civic Si yang baru sahaja didedahkan minggu lalu itu dibina oleh HPD sebagai jentera yang sudah siap untuk berlumba dalam perlumbaan touring car terpilih bagi dijual kepada pelanggan, serta turut boleh digunakan dalam sesi track day.

Ia masih dijana oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo dan juga kotak gear enam-kelajuan asal SI, tetapi dipertingkat dengan pelbagai kelengkapan prestasi seperti kotak komputer talaan semula oleh HPD, ekzos dari Borla, radiator kapasiti tinggi dari PWR/HPD, manakala kotak gearnya pula menerima set gear empat custom bersama LSD perlumbaan dari Cusco/HPD.

Untuk casis, kereta lumba ini menerima set penyerap hentak boleh laras dari Bilstein bersama spring Eibach, plat camber hadapan HPD. Suspensi belakang pula diberikan lengan atas dengan sudut camber yang boleh dilaras dan lengan sudut toe yang juga boleh dilaras.

Honda Performance Development bawa Ridgeline, Civic dan pelbagai model ubahsuai ke SEMA 2021

Bagi sistem brek pula, HPD memberikan cakera two piece dan angkup enam-omboh dari Willwood di hadapan, bersama pad brek dari Pagid, serta paip braided logam tahan karat dari HPD sendiri. Ia juga diberikan rim Momo Etna bersaiz 17X8 inci bersama tayar perlumbaan Pirelli bersaiz 245/620R17.

Pada bahagian luaran, jentera lumba prototaip Civic Si ini diberikan kit penggayaan HPD terdiri dari splitter bawah bampar hadapan dan skirt sisi, serta spoiler bawah badan dan juga saluran udara untuk penyejukkan brek hadapan juga dari HPD. Sayap GT gergasi yang diletakkan pada but belakang adalah dari APR.

Manakala pada bahagian kabin, ia diberikan kelengkapan lazim bagi kereta lumba termasuk tempat duduk bucket, tali pinggang keledar enam-point, roda stereng dengan boss kit buka cepat dan sistem pemadam api on board – kesemuanya dari OMP.

Ia juga diberikan sistem data logging dari Motec, manakala maklumat parameter diberikan kepada pemandu menerusi paparan perlumbaan AiM Technologies MXP. Tempat duduk penumpang hadapan ditawarkan secara opsyen bagi membolehkan demonstrasi pemanduan litar dibuat.

Honda Performance Development bawa Ridgeline, Civic dan pelbagai model ubahsuai ke SEMA 2021

Satu lagi jentera perlumbaan yang diasaskan dari Civic Si 2022 yang akan dibawa ke SEMA ini adalah jentera binaan Team Honda Research-West (THR-W). Pasukan ini merupakan pasukan lumba yang dianggotai oleh kakitangan Honda dan diselia oleh Honda sendiri sebagai aktiviti selepas kerja, sama seperti Honda Malaysia Racing Team dan juga Team Yamato di Jepun.

Jentera lumba Civic Si binaan THR-W ini bakal berlumba di perlumbaan NASA Thunderhill 25-Jam tahun ini yang bakal berlangsung pada 3 hingga 5 Disember nanti di California Utara. Ia baru sahaja melengkapkan ujian pertamanya sebelum beraksi dalam perlumbaan sebenar kelak.

Antara modifikasi yang dibuat terhadap Civic Si THR-W ini adalah pemadanan radiator aluminium dan penyejuk minyak pelincir dari Koyo, talaan semula kotak komputer oleh Hondata, paip bawah dan bahagian hadapan bagi sistem ekzos dibuat oleh RV6 bersama paip belakang dibuat oleh Ticon, penggunaan cagak enjin Hasport, pemadanan sistem pengurusan suhu dan bateri oleh Antigravity dan pelbagai lagi. Secara keseluruhan, Civic Si ini menghasilkan kuasa 220 hp dan tork maksima 325 Nm.

Honda Performance Development bawa Ridgeline, Civic dan pelbagai model ubahsuai ke SEMA 2021

Kereta lumba binaan THR-W ini diberikan penyerap hentak dua hala EXR KW Competition dengan spring H&R, bersama lengan bawah belakang dan penghubung-penghubung, serta bar penstabil dari RV6. Untuk brek pula, ia menerima angkup empat omboh dan cakera two piece dari Paragon bersama pad perlumbaan endurance dari Pagid.

Pada bahagian luaran, Civic Si ini dipadankan dengan penutup bonet gentian karbon dari Seibon, sayap GT belakang dari APR, bersama splitter udara bawah bampar hadapan yang dibuat oleh Power Stream Industries. Ia juga dilengkapi dengan tayar Continental bersaiz 245/40R17, manakala lampu LED hadapan pula dibekalkan oleh Baja Design.

Kabin Civic Si ini dihasilkan bagi memenuhi spesifikasi yang ditetapkan untuk perlumbaan Thunderhill 25-jam berkenaan. Oleh itu ia dipadankan dengan rollcage spesifikasi FIA, serta kelengkapan yang diluluskan oleh FIA lain termasuk tempat duduk bucket Bride, roda stereng Sparco, tali pinggang keledar enam-poin Schroth bersama jaring tingkap, tangki bahan api 32-gelen Fuelsafe, dan sistem pemadan api dari OMP.

HPD turut membawa dua buah Honda Civic Si produksi jalan raya yang telah diubahsuai. Bagi unit yang dilengkapi dengan rak bumbung, ia sebenarnya dihasilkan untuk pasukan yang bertanding dalam e-sukan iaitu Team Liquid, di mana Honda merupakan rakan kerjasama eksklusif untuk automotif.

Selain rak bumbung Thule Motion XT Alpine, Civic Si Team Liquid tersebut menerima pelbagai aksesori asli Honda dan juga peralatan yang dihasilkan oleh HPD. Spoiler bawah bampar hadapan, spoiler belakang dan logo HPD hitam berkilat pada kereta berkenaan dibekalkan oleh HPD, manakala logo hitam-berkilat, rim-18-inci kemasan hitam bersama penutup injap udara dan rel bumbung adalah aksesori asli Honda.

Satu lagi unit Civic Si berwarna oren yang dibawa ke SEMA 2021 ini pula adalah unit demo yang dipasang dengan aksesori asli Honda dan juga HPD yang sudah pun boleh dibeli oleh orang awam. Senarai kelengkapan yang diberikan adalah sama dengan Civic Si Team Liquid, kecuali rel dan rak bumbung.

Untuk kenderaan overland, kita mulakan dengan SUV Honda Passport yang digelar TrailSport Rugged Roads Project 2.0. SUV ini menerima kelengkapan custom hasil dari R&D Honda yang terdiri dari recovery point untuk bahagian hadapan dan juga skid plate sebenar yang diperbuat dari logam bagi melindungi takung minyak pelincir dan juga tangki bahan api ketika mengharungi permukaan lasak.

Passport ini juga diberikan aksesori asli Honda seperti bar silang bumbung, fender flare, rim 18-inci dibalut tayar all-terrain Firestone Destination bersama penutup injap udara dan nat tayar, kemasan bawah pintu, penambat treler belakang, tray kargo, dan juga pelindung panel sisi kargo.

SUV tersebut juga ditinggikan lagi menggunakan lift kit dari J Sport. Di belakang, ia menerima penyangkut tayar gantian dari Dirt Complex, bersama recovery point belakang dan cagak penerima penambat treler dari Factor 55.

Manakala bagi trak pikap, model yang dibawa ke SEMA 2021 ini digelar sebagai Ridgeline HPD Trail Tour Project. Ia turut menerima kelengkapan custom yang sama seperti Passport, termasuk recovery point, skid plate dan juga tayar Firestone Destination.

Ia turut ditinggikan dengan lift kit dari J Sport, serta dibekalkan dengan traction board dari Maxtrax. Manakala di belakang, ia dilengkapi cagak shackle untuk penambat treler dan recovery point dari Factor 55.

Thule turut membekalkan pelbagai peralatan untuk Ridgeline ini termasuk khemah bumbung, rak bed belakang dengan bar sisi, cagak rel yang ditinggikan serta bakul bumbung.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required