EV mampu milik di Malaysia – berapa murah harga kereta elektrik apabila tidak dikenakan cukai?

EV mampu milik di Malaysia – berapa murah harga kereta elektrik apabila tidak dikenakan cukai?

Antara perkara menarik yang diumumkan dalam Bajet 2022 hari ini adalah cadangan pengecualian sepenuhnya ke atas duti import, duti eksais, cukai jualan dan juga cukai jalan bagi kenderaan EV. Dengan ini, mungkin ramai yang terdetik, mungkinkah ini masanya untuk membeli kenderaan elektrik?

Tanpa semua cukai ini, tentunya harga EV akan menjadi lebih murah berbanding sebelum ini, tetapi sebenarnya berapa murah? Jadi, mari kita lihat contoh yang sedia ada di Malaysia. Buat masa ini, di kalangan pengeluar yang menjual EV, hanya BMW dan MINI sahaja yang memaparkan kepada umum harga jualan “bebas cukai” EV di Langkawi.

Mengambil contoh model iX3, harga jualan di Langkawi adalah 15% lebih rendah berbanding di Semenanjung Malaysia, manakala iX pula lebih rendah 25% dan MINI SE lebih murah 20%. Jumlahnya adalah berbeza bagi setiap model, jadi kami akan mengambil purata iaitu sekitar 20% pengurangan.

Sekarang, kita gunakan pengurangan 20% sebagai anggaran harga untuk model EV lain apabila dijual tanpa cukai nanti. Nissan Leaf contohnya, dari RM181,263 sekarang akan menjadi RM145k, BMW iX3 dari RM317,360 menjadi RM270,360, BMW iX dari RM419,630 menjadi RM313,630 dan MINI SE dari RM213,460 menjadi RM168,790.

Melihat pula kepada Hyundai Kona Electric, yang diketahui bakal dilancarkan tidak lama lagi, harga model terpakai adalah sekitar RM180k, membawa kepada kemungkinan model baru nanti akan diletakkan pada harga lebih RM200k. Jika diberikan pengurangan 20%, harganya boleh menjadi RM160k.

Tesla tidak dijual secara rasmi di Malaysia tetapi Vision Motor Sports boleh membawanya masuk dan mempunyai senarai harga jualan. Dengan mengambil kira pengurangan 20% ini boleh digunakan oleh pengimport seperti mereka, harga Model 3 dari RM339k, boleh menjadi RM271k, Model S dari RM749k menjadi RM599k dan Model X dari RM899k menjadi RM719k.

EV mampu milik di Malaysia – berapa murah harga kereta elektrik apabila tidak dikenakan cukai?

Satu lagi model EV yang menarik perhatian ramai dengan penampilan comelnya, iaitu Honda e juga ada dijual di Malaysia oleh Weststar, pada harga RM210k, dan sekiranya ia juga diberikan pengecualian cukai dengan anggaran kasar 20% tadi, harganya boleh turun menjadi RM168k.

Adakah ini cukup mengujakan bagi anda? Memanglah, harga EV boleh menjadi lebih murah dengan pengecualian cukai ini, tetapi kalau diikutkan, ia bukanlah betul-betul murah. Ini disebabkan model EV secara amnya di seluruh dunia memang lebih mahal berbanding model enjin pembakaran dalaman biasa.

Apapun, dengan rancangan kerajaan untuk meluaskan penggunaan EV ini, pastinya lebih banyak syarikat pengeluar yang akan membawa kenderaan elektrik mereka untuk jualan di negara kita. Mungkinkah anda juga antara bakal pemiliknya?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required