Porsche 718 Cayman dan Boxster sering dianggap sebagai model untuk mereka yang tidak mampu untuk memiliki 911. Namun menerusi versi terbaharu ini, pandangan skeptikal tersebut mungkin boleh diubah – ini dia, Porsche 718 Cayman GT4 RS!

Model ini akan membuat penampilan sulungnya di Los Angeles Auto Show yang akan berlangsung pada hujung minggu ini. Ia juga merupakan model pertama Porsche yang menerima lencana RS selain dari 911. Kemampuan model 718 Cayman paling hardcore ini juga telah dibuktikan di Litar Nürburgring Nordschleife (laluan lebih pendek, 20.6 km) dengan mencatatkan masa 7 minit 4.511 saat, atau 23.6 saat lebih pantas berbanding 718 Cayman GT4.

Bagi menjadikan model ini sebuah RS sebenar, Porsche telah menyumbatkan enjin 4.0 liter NA enam-silinder boxer yang sama dengan 911 GT3 terkini. Oleh itu, Cayman GT4 RS ini bernafas dengan 500 PS (493 hp) dan tork maksima 450 Nm, serta mampu menjerit sehingga 9,000 rpm tanpa masalah.

Walau bagaimanapun, kuasa yang dihasilkan tersebut sebenarnya sedikit lebih rendah berbanding 911 GT3. Menurut laporan dari Road & Track, ini adalah kerana perbezaan kedudukan enjin antara 911 dan 718 Cayman – 911 adalah model dengan enjin yang diletakkan di belakang (selepas gandar belakang), manakala Cayman pula adalah model dengan pakej enjin tengah (berada betul-betul di belakang pemandu, sebelum gandar belakang) menyebabkan sistem ekzosnya perlu direka lebih panjang sekaligus menyebabkan kuasa tersebut berkurangan kerana back pressure.

Namun kuasa yang dihasilkan ini sebenarnya sudah cukup besar, dengan jumlah 80 PS (79 hp) dan 20-30 Nm lebih berkuasa dari Cayman GT4 biasa. Tiada kotak gear manual ditawarkan untuk Cayman GT4 RS ini di mana ia hanya hadir dengan transmisi klac berkembar automatik PDK tujuh-kelajuan yang menampilkan nisbah lebih rapat bagi memberikan pecutan lebih baik.

Ini membolehkan Cayman GT4 RS ini memecut dari kedudukan pegun sehingga 100 km/j dalam masa hanya 3.4 saat, dan mencapai kelajuan maksima 315 km/j. Sebagai perbandingan, Porsche 718 Cayman GT4 biasa bersama kotak gear PDK hanya mampu mencatatkan kelajuan maksima 302 km/j, manakala pecutan 0-100 km/j pula mengambil masa 3.9 saat.

Selain dari unit penjana yang kini lebih berkuasa, GT4 RS ini juga diberikan pelbagai talaan semula pada casis dan suspensi. Ia termasuk badan yang kini 30 mm lebih rendah, cagak suspensi menggunakan galas bebola, spring dan bar anti oleng lebih keras, serta dilengkapi penyerap hentak adaptif dari Bilstein.

Porsche turut menghasilkan suspensi GT4 RS ini dengan sudut camber dan toe yang boleh dilaras lebih banyak, bagi membolehkan pemiliknya membuat talaan sendiri yang lebih sesuai dengan gaya pemanduan masing-masing.

Untuk roda, model ini menerima rim aluminium forged 20-inci dengan sistem nat tunggal di tengah seperti kereta lumba sebenar. Secara standard ia datang dengan cakera brek logam tuang, namun pelanggan boleh memilih opsyen cakera karbon-seramik menerusi pilihan Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Porsche 718 Cayman GT4 RS ini turut menerima kit aerodinamik lebih agresif berbanding GT4, mahupun model-model lebih rendah lain. Menurut Porsche, secara keseluruhan splitter hadapan yang lebih besar bersama diffuser hadapan boleh laras dan juga spoiler belakang GT3 ‘leher angsa’ pada model RS ini mampu untuk menghasilkan sekitar 25% lebih downforce.

Enjin Cayman ini berada di tengah, kenapa ada liang pada bonet depan? Ia bukan sekadar kosmetik ya, kerana liang tersebut terus berhubung dengan liang NACA untuk menyejukkan brek. Liang yang terletak di atas kedua-dua fender hadapan pula adalah untuk mengurangkan tekanan udara yang berada dalam ruang roda berkenaan.

Manakala liang yang diletakkan bagi menggantikan cermin tingkap quarter sisi Cayman GT4 RS ini pula mempunyai dua fungsi menurut Porsche iaitu “mengalirkan udara lebih baik ke ruang pengambilan udara enjin, dalam masa yang sama menghasilkan bunyi pengambilan udara lebih mengujakan betul-betul di tepi telinga pemandu/penumpang dalam kabin.”

Satu lagi liang udara sisi lebih besar yang terletak di belakang pintu pula menjalankan tugas klasik iaitu membantu untuk menyejukkan enjin.

Versi RS ini juga menerima ‘program diet’ yang lebih ekstensif bagi mengurangkan beratnya. Antara perkara yang dibuat termasuk menggunakan material plastik yang diperkuat gentian karbon (CFRP) digunakan untuk menghasilkan bonet dan fender hadapan, manakala cermin belakang pula diperbuat dari kaca ringan.

Dalam kabin, model RS ini menggunakan ‘resipi diet’ yang sama seperti Cayman GT4 menerusi pemadanan karpet lebih ringan, kurang menggunakan bahan-bahan penebat, panel pintu lebih ringan dengan pembuka pintu yang diperbuat dari fabrik (seperti tali pinggang) serta hanya menggunakan jaring sebagai ruang storan.

Secara keseluruhan, berat Porsche Cayman GT4 RS berjaya dikurangkan sebanyak 34 kg berbanding model GT4 biasa dengan kotak gear PDK, iaitu pada 1,415 kg.

Kalau rasa GT4 RS ini tidak cukup hardcore, pembeli turut ditawarkan dengan pakej Weissach. Pakej opsyen ini akan memberikan kemasan karbon pada penutup ruang kargo hadapan, liang pengambilan udara proses, liang udara penyejuk, penutup kotak udara, kemasan atas cermin sisi dan juga pada sayap belakang.

Pakej ini juga hadir sekali dengan tip ekzos titanium denga rupa seakan tip dari Porsche 935, roll cage titanium, rim forged magnesium, balutan Race-Tex pada bahagian atas papan pemuka, dan juga skrip ‘Porsche’ bersaiz besar yang bersepadu pada cermin belakang.

Kalau masih lagi banyak duit, pembeli boleh menambah jam tangan eksklusif Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS. Jam ini hanya boleh dibeli oleh pemilik GT4 RS ketika menempah kereta mereka, dan ia akan menampilkan nombor siri yang sama seperti pada nombor casis (VIN) kereta berkenaan.

Pelanggan yang menempah GT4 RS ini akan menerima kereta mereka pada Disember ini. Di Jerman, model ini dijual pada harga 141,338 euro (RM667,762) termasuk cukai, menjadikan ia sebuah Cayman produksi jalan raya paling mahal pernah dijual. Sebagai perbandingan, model paling asas Cayman dijual pada harga 58,038 euros (RM274,144), manakala model GT4 biasa pula dijual pada harga bermula 101,235 euro (RM478,140).