EICMA 2021: Honda Hornet Concept 2022 – petunjuk model naked baru kelas pertengahan, enjin rev tinggi

EICMA 2021: Honda Hornet Concept 2022 – petunjuk model naked baru kelas pertengahan, enjin rev tinggi

Selain daripada ADV350, Honda juga ada membawa sebuah model konsep ke pameran EICMA. Menariknya, model ini membawa nama yang sudah lama digunakan oleh pengeluar Jepun itu pada pelbagai model, iaitu Hornet. Walaupun sudah lama nama Hornet tidak digunakan pada model berkapasiti tinggi, ia bagaimanapun masih lagi digunakan hingga sekarang pada model 200 cc di pasaran India.

Tiada sebarang perincian yang didedahkan berkenaan Hornet Concept ini, tetapi dalam laman web rasmi Honda Eropah, ia dikatakan adalah sebuah motosikal kelas pertengahan yang dipasang dengan enjin revolusi tinggi.

Bentuknya pula menggunakan rekaan sebuah motosikal naked, dengan panel badan lebih tajam termasuklah ekor belakang runcing seperti model superbike CBR1000RR. Kerangka serta lengan ayun pula nampak seperti unit aluminium seperti pada CB650R dan bukannya besi ringkas seperti CB500F.

Meskipun Honda mempunyai model naked CB650R yang menggunakan enjin empat silinder 649 cc, ia mungkin tidak akan digunakan sebagai asas untuk Hornet ini kerana di dalam video teaser yang disiar, terdapat gambaran dua piston. Jadi, kita antaranya boleh menjangkakan khidmat enjin dua silinder 471 cc daripada CB500F.

Ataupun, jika mengikut media daripada Jepun, mereka menjangkakan penggunaan enjin dua silinder 750 cc yang mungkin diambil daripada skuter X-ADV ataupun Forza 750, tetapi sudah tentu dipadankan dengan transmisi manual.

Pendaftaran minat untuk model ini sudah dibuka melalui laman web Honda Eropah, dan ini juga bermakna Honda serius untuk memperkenalkan versi produksi model ini tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required