Lexus RZ 450e ditunjuk – diperkenalkan pada 2022

Lexus RZ 450e ditunjuk – diperkenalkan pada 2022

Lexus secara rasminya telah menunjukkan RZ 450e sepenuhnya, kenderaan elektrik-bateri pertama dari jenama ini. Ia merupakan BEV kedua selepas UX 300e, tetapi tidak seperti SUV terkecil itu, RZ tidak berkaitan dengan mana-mana model sedia ada dengan enjin pembakaran dalaman.

Dalam laporan sebelum ini, RZ (Z bermaksud “zero”) merupakan versi produksi bagi model konsep elektrifikasi LF-Z, namun penggayaannya telah dikurangkan sedikit secara signifikan. Rekaan utamanya diserlahkan pada hujung hadapan berkonsep “spindle body”, panel hitam di bawah lampu utama yang berbentuk tajam, gerbang roda rona hitam yang besar, garisan tingkap yang menyerlah dan lampu belakang lebar penuh.

Namun perincian lain masih dirahsiakan, tetapi ia akan ditampilkan untuk menjadi versi menyerlah bagi Toyota bZ4X, jadi mungkin ia akan menggunakan platform e-TNGA yang sama (Lexus masih belum mengeluarkan platform lain), yang turut dikongsikan oleh Subaru Solterra

Lexus RZ 450e ditunjuk – diperkenalkan pada 2022

Apa yang membezakannya ialah penjana kuasa – 450e menggunakan dilengkap unit enjin yang lebih berkuasa berbanding bZ4X dengan output maksimum cecah 160 kW (218 PS). Dengan lencana Direct4 ini bermakna RZ akan menerima sekurang-kurangnya dua motor elektrik dan pacuan semua-roda, yang agak mirip dengan model konsep LF-Z. Walau bagaimana pun, Lexus menguar-uarkan output bagi model ini adalah sehingga 400 kW (544 PS) dan tork 700 Nm.

Kapasiti dan jarak bateri juga masih dirahsiakan, namun bagi bZ4X dan Solterra, ia dilengkapi dengan bateri lithium-ion 71.4 kWh (dioperasikan pada 355 voltan) secara standard. Jarak maksimum cecah 530 km. (kitaran WLTP) gai model FWD, atau 460 km untuk versi AWD.

Sementara itu, Lexus berkata model konsep LF-X dilengkapi bateri lithium-ion 90 kWh, mampu memberikan jarak sekitar 600 km dalam pengecasan penuh. Ia boleh mencapai 3.0 saat bagi pecutan dari 0-100 km/j, dan kelajuan masimum cecah 200 km/j. Mungkin RZ 450e juga akan menerima angka yang lebih kurang sama. Perincian lanjut mengenai SUV ini akan didedahkan menjelang pelancaarannya pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required