Albert Biermann bersara dari jawatan ketua R&D Hyundai, kini sebagai penasihat teknikal eksekutif

Albert Biermann bersara dari jawatan ketua R&D Hyundai, kini sebagai penasihat  teknikal eksekutif

Hyundai bukanlah satu jenama yang serasi dengan perkataan “prestasi” sebelum ini walaupun pernah bertanding dalam Kejohanan Rali Dunia (WRC) pada awal era Y2K serta menghasilkan model sport seperti Hyundai Coupe dan Tiburon. Namun dengan kehadiran bekas naib presiden kejuruteraan BMW M, Albert Biermann, jenama Korea berkenaan berjaya mengangkat divisi prestasi dan sayap perlumbaan mereka iaitu Hyundai N ke tahap yang mampu menggerunkan saingan mereka buat masa sekarang.

Walau bagaimanapun, menurut Hyundai Motor Group (HMG) menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan, Albert Biermann yang sebelum ini memegang jawatan Presiden dan Ketua Jabatan Pembangunan dan Penyelidikan (R&D) untuk syarikat tersebut telah pun bersara dari tanggungjawab berkenaan, tetapi masih bertugas sebagai Penasihat Teknikal Eksekutif HMG dan berpusat di Eropah.

Dengan jawatan tersebut, Biermann akan memberikan nasihatnya terhadap pembangunan produk-produk baharu serta teknologi masa hadapan termasuk mobiliti udara moden (UAM), robotik, dan juga sel bahan api hidrogen. Beliau turut akan memberikan bantuan terhadap pembangunan teknologi elektrifikasi untuk kereta prestasi, serta memainkan peranan penting dalam pembangunan bakat baharu bagi memindahkan kepakarannya kepada Hyundai Motor Europe Technical Center GmbH.

“Telah menjadi satu keseronokan dan penghormatan yang luar biasa bagi saya bekerja untuk Hyundai Motor Group dan menerajui bahagian kejuruteraan kami untuk menjadi pusat R&D yang ‘tiada tandingannya’ dalam keseluruhan industri automotif. Kini, kenderaan kami lebih menonjol saingan lain dalam banyak aspek dan merangkumi kepakaran dan komitmen kejuruteraan kami yang kuat,” kata Albert Biermann yang kini sudah berumut 65 tahun.

Albert Biermann bersara dari jawatan ketua R&D Hyundai, kini sebagai penasihat  teknikal eksekutif

“Korea akan kekal sebagai rumah kedua saya, dan semua rakan sekerja saya di Hyundai Motor Group akan sentiasa dianggap sebahagian daripada keluarga saya. Saya ingin mengakui bahawa kejayaan kami sentiasa berdasarkan semangat kolektif yang kuat daripada ramai orang berbakat di Hyundai dan saya akan menghargai pencapaian unik kami di mana sahaja saya tinggal.” tambahnya lagi.

“Terima kasih kepada usaha tanpa jemu Albert, dedikasi yang tidak berbelah bahagi dan semangat yang luar biasa untuk syarikat, kami telah mendapat banyak pencapaian hebat untuk seluruh barisan model kami yang mustahil untuk menamakan kesemuanya,” kata Euisun Chung, Pengerusi Eksekutif Hyundai Motor Group .

“Komitmen beliau untuk memberikan standard kejuruteraan yang paling tinggi telah memainkan peranan penting dalam Kumpulan kami bagi menjadi salah satu peneraju automotif global yang terkemuka,” tambah Chung lagi.

Albert Biermann telah menyertai Hyundai Motor Group sebagai Naib Presdien Eksekutif dan Ketua untuk Pengujian Keneraan dan Pembangunan Prestasi tinggi pada April 2015, selepas berkhidmat dengan BMW selama 31 tahun. Bertugas di pusat R&D kumpulan berkenaan yang terletak di Namyang Korea, Biermann telah mengetuai pembangunan model-model baharu Genesis, Hyundai dan Kia, dengan memantau aspek kejuruteraan projek berkaitan pemanduan dan pengendalian, keselamatan, ketahanan serta penyisihan NVH,

Albert Biermann bersara dari jawatan ketua R&D Hyundai, kini sebagai penasihat  teknikal eksekutif

Beliau juga adalah individu penting dalam mewujudkan jenama prestasi dan sayap perlumbaan Hyundai N, dan pada 2018 Biermann dilantik sebagai Presiden dan Ketua Jabatan Pembangunan dan Penyelidikan (R&D) Hyundai Motor Group.

Dengan kehadiran Biermann dalam kumpulan berkenaan, prestasi kenderaan-kenderaan Hyundai dan Kia telah meningkat secara mendadak serta berjaya melancarkan model-model prestasi tinggi sebenar seperti Hyundai i30 N dan Kia Stinger, menyerlahkan kemampuan kebolehan prestasi tinggi kedua-dua jenama tersebut di peringkat global.

Dengan pembangunan platform E-GMP iaitu platform khas untuk kenderaan elektrik juga di bawah selian Albert Biermann, Hyundai Motor Group juga kini antara entiti yang menerajui pasaran kenderaan elektrik bateri (BEV).

Biermann juga membawa innovasi kepada jabatan R&D kumpulan tersebut menerusi sistem berdasarkan seni-bina yang membantu transformasi syarikat. Dengan tema ‘Satu Keluarga R&D yang Kuat,’ beliau telah memimpin kumpulan berkenaan untuk berkomunikasi dan bekerjasama dengan cara yang lancar dan efisien.

Beliau juga memperkenalkan sistem pembangunan seni-bina modular bagi mengurangkan kerumitan serta meningkatkan keberkesanan pembangunan, serta memantau pengenalan sistem pembangunan kereta maya untuk Hyundai Motor Group.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required