Lotus jual 1,710 buah kenderaan pada tahun 2021 – jualan terbaik sejak 2011, Elise model paling laris

Lotus jual 1,710 buah kenderaan pada tahun 2021 – jualan terbaik sejak 2011, Elise model paling laris

Lotus Cars telah mengumumkan bahawa mereka berjaya mencatat jualan global terbaik sejak 2011, dengan catatan 1,710 buah kenderaan pada tahun 2021. Jumlah ini bersamaan dengan peningkatan 24% berbanding tahun 2020 (1,378 unit) dan menurut pengeluar dari United Kingdom itu, model paling laris adalah Elise (pada tahun 2021 juga, pengeluaran model sports ikonik itu, bersama Exige dan Evora telah dihentikan).

Melihat kepada benua Eropah, Lotus berjaya menjual 29% lebih banyak kereta di United Kingdom manakala Belgium pula mencatat peningkatan sebanyak 37%. Jualan di Amerika Utara, yang termasuk Amerika Syarikat dan Kanada juga mencatat jumlah terbaik sepanjang dekad, dengan peningkatan tahun ke tahun sebanyak 111%.

Lotus jual 1,710 buah kenderaan pada tahun 2021 – jualan terbaik sejak 2011, Elise model paling laris

Di Asia Pasifik pula, Jepun mencatat jumlah jualan terbaik sejak 2015, Australia sejak 2018 dan Hong Kong sejak 2014. Lotus turut memberitahu bahawa Qatar telah berjaya mencatat jumlah jualan terbaik sejak 2016, iaitu tahun ia mula menjual kereta jenama itu secara rasmi.

Apabila diletakkan dalam senarai, Amerika Syarikat adalah pasaran paling banyak jualan bagi Lotus, diikuti Jepun, UK, Jerman, Perancis, Itali, Australia, Belgium, Switzerland dan China. “Wakil penjual kami di seluruh dunia telah berjaya menyahut cabaran untuk memberikan penghargaan terakhir bagi Elise, Exige dan Evora. Ini bermakna, kami berada dalam kedudukan yang baik untuk memberikan fokus kepada kereta sports petrol terbaik dan terakhir kami, iaitu Emira serba baru,” kata pengarah eksekutif jualan Lotus Group, Geoff Dowding.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required