UMW Toyota jual 7,528 kenderaan pada Januari 2022 – 40% jualan Corolla Cross adalah daripada model hibrid

UMW Toyota jual 7,528 kenderaan pada Januari 2022 – 40% jualan Corolla Cross adalah daripada model hibrid

UMW Toyota Motor (UMWT) yang kini merupakan jenama bukan nasional nombor satu di Malaysia (enam tahun sebelum ini cuba berada di tempat kedua) telah memulakan tahun 2022 dengan baik apabila berjaya menjual 7,528 buah kenderaan Toyota dan Lexus pada bulan Januari 2022, sekaligus mencatat 96% peningkatan berbanding bulan sama tahun lepas (3,845 unit).

Syarikat itu memberitahu, Vios adalah model paling laris dalam kategori kenderaan penumpang, dengan mencatat 28% daripada jualan keseluruhan. Jumlah besar datang daripada kenderaan komersial, termasuklah trak pikap, yang mana pesaingnya iaitu Honda tidak mempunyai sebarang model jenis tersebut. Hilux menyumbang 38% daripada jumlah jualan bulan lepas.

Berkenaan dengan Corolla Cross Hybrid pemasangan tempatan (CKD) yang baru saja diperkenalkan 14 Januari lalu, UMWT memberitahu, ia telah mencatat 40% daripada keseluruhan jualan Corolla Cross, sementara selebihnya adalah daripada model enjin biasa. Jumlah 40% tersebut, bagi sebuah model hibrid sebenarnya adalah tinggi, dan kita masih perlu melihat sama ada UMWT boleh mengekalkan momentum tersebut pada masa hadapan.

UMW Toyota jual 7,528 kenderaan pada Januari 2022 – 40% jualan Corolla Cross adalah daripada model hibrid

Jika melihat kepada Honda, iaitu satu jenama yang cukup konsisten dengan pengenalan model hibrid di Malaysia, mereka cuma menjual tidak lebih daripada 10% versi hibrid bagi sesebuah model. Satu lagi perbezaan adalah Corolla Cross Hybrid yang berharga RM136,550 diletakkan sebagai varian paling tinggi sementara Honda kadang-kadang meletakkan model hibrid di tengah-tengah (City RS e:HEV bagaimanapun diletakkan sebagai varian paling tinggi).

UMWT yakin dengan nilai jualan semula model hibrid mereka, dengan menyatakan bahawa baki model hibrid sebelum ini, iaitu Camry Hybrid adalah lebih tinggi berbanding varian petrol sedan segmen D tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required