Nissan tunjuk kelancaran penggerak elektrik e-4ORCE AWD pada Ariya melalui robot penghantar ramen

Nissan tunjuk kelancaran penggerak elektrik e-4ORCE AWD pada Ariya melalui robot penghantar ramen

e-4ORCE adalah penggerak elektrik dua motor, pacuan semua roda keluaran Nissan yang sekarang digunakan pada model Ariya. Ia dapat memberikan pemanduan yang lancar dan stabil hasil daripada pengurusan kuasa dan prestasi brek yang tepat, serta membantu keyakinan pemandu dengan mengesan garis pemanduan atas hampir semua jenis keadaan jalan termasuk jalan basah dan bersalji.

Semua ini dapat dicapai tanpa memerlukan pemandu untuk melaras cara pemanduan mereka ataupun input yang diberi kepada kenderaan, dan Nissan memberitahu, teknologi e-4ORCE ini memberikan “keselesaan tanpa tandingan untuk semua penumpang.” Apa yang dibuat adalah termasuk mengurangkan seboleh mungkin tahap kecondongan atau senget kenderaan, dengan menggunakan sistem penjanaan semula kuasa brek pada motor di belakang apabila kenderaan mengurangkan kelajuan, sekaligus juga dapat mengurangkan kemungkinan mabuk kereta.

Demi menunjukkan keberkesanan sistem ini, Nissan telah membuat sebuah robot penghidang makanan yang digerakkan oleh sistem e-4ORCE, dan ia mempunyai dua motor elektrik yang beroperasi secara berasingan. Melalui talaan khas oleh jurutera Nissan, robot ini dikatakan dapat “memberi pecutan pantas dan pergerakan lancar atas kaunter makanan, sama seperti yang dibuat oleh Ariya atas jalan biasa.”

Nissan tunjuk kelancaran penggerak elektrik e-4ORCE AWD pada Ariya melalui robot penghantar ramen

Hasilnya, robot ini dapat menghidangkan ramen berkuah di dalam mangkuk kepada pelanggan, tanpa tumpah, termasuklah waktu ia memperlahankan pergerakan dan berhenti. Nissan juga telah membuat satu grafik untuk menunjukkan apa akan berlaku jika tiada sistem e-4ORCE pada robot ini dan juga Ariya.

Ariya dijangka menjadi model elektrik seterusnya yang akan diperkenalkan oleh Edaran Tan Chong Motor (ETCM) ke dalam negara selepas Leaf, dan kita sudah pernah melihat ia muncul dalam video sempena Tahun Baru Cina Februari lalu. Walaubagaimanapun, setakat ini kita masih tidak mengetahui bila ia akan berlaku dan apa spesifikasi yang akan diperkenalkan, tetapi di negara lain, ia juga ada ditawarkan dengan tetapan satu motor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required