Yamaha Force X diperkenal di China – bawa gaya adventure, enjin 125 cc suntikan bahan api 8.2 hp

Yamaha Force X diperkenal di China – bawa gaya adventure, enjin 125 cc suntikan bahan api 8.2 hp

Yamaha telah memperkenalkan sebuah skuter dengan bentuk ala adventure seperti ADV 150 di China, dipanggil sebagai Force X. Saiz badannya nampak seperti sedikit kecil berbanding NMax, tetapi menggunakan rim bersaiz 10 inci yang dibalut tayar 100/90 di hadapan dan belakang.

Skuter ini dipacu enjin satu silinder SOHC penyejukan udara 125 cc dengan sistem suntikan bahan api, dan mampu menghasilkan kuasa 8.2 hp pada 6,500 rpm dan 9.7 Nm tork pada 5,000 rpm. Kuasa ini sedikit rendah berbanding Avantiz yang dijual di negara kita.

Force X menggunakan suspensi biasa sahaja, terdiri daripada fork teleskopik di hadapan, dan satu penyerap hentak di belakang, sementara tinggi tempat duduknya adalah 750 mm (-23 mm berbanding Avantiz). Walaupun diketengahkan dengan ciri adventure, skuter ini masih menggunakan kelengkapan seperti skuter jalanan biasa, kecuali tayar berbunga kasar.

Kemudahan seperti kebanyakan skuter lain juga terdapat pada Force X, seperti ruang simpanan di bawah tempat duduk, poket barangan di bawah bahagian pemegang, pelantar kaki yang luas serta tempat duduk yang selesa.

Kelengkapan lain yang disediakan adalah panel meter jenis digital, padanan brek cakera hadapan dan dram di belakang, tangki bahan api 5.1 liter serta pemula enjin elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required