Perodua Myvi gaya GR Corolla – widebody, tiga ekzos

Perodua Myvi gaya GR Corolla – widebody, tiga ekzos

Semasa Toyota GR Yaris keluar dulu Theophilus Chin telah mengambil gaya hot hatch itu dan menerapkannya pada pelbagai kereta Perodua termasuk Axia, Bezza, Ativa dan Myvi. Malah dalam dunia sebenar juga sudah ada yang mengeluarkan bampar gaya GR Yaris ini untuk Myvi, tapi nampaknya ia masih belum begitu popular.

Sekarang, keluar pula satu lagi kereta yang sama mengujakan dari Toyota, iaitu GR Corolla, untuk pasaran Amerika Syarikat. Hatchback lima pintu ini menggunakan asas daripada model Corolla di sana, dan dipasang dengan enjin GR Yaris, iaitu unit tiga silinder 1.6 liter turbo berkemampuan 304 PS dan 370 Nm tork, bersama transmisi manual enam kelajuan serta sistem pacuan semua roda GR Four.

Kereta GR terbaru ini mempunyai pelbagai ciri rekaan unik yang menonjol, antaranya tiga muncung ekzos (dua berbentuk bulat di tepi dan satu yang lebih besar di tengah), tambahan panel lebih lebar di keliling roda (widebody), skirting dengan tulisan GR-Four serta lubang udara pada fender. Semua ini diambil oleh Theo untuk diletakkan pada “king” kita, Myvi.

Perodua Myvi gaya GR Corolla – widebody, tiga ekzos

Di depan, bampar GR Corolla yang mempunyai bukaan besar berserta kemasan honeycomb dan lampu kabus kecil dipadankan bersama lampu LED serta hud Myvi. Masih terdapat gril nipis pada Myvi rekaan Theo ini, dan logo di tengahnya masih menggunakan logo Myvi.

Elemen lain yang dimasukkan oleh Theo kepada Myvi ini adalah termasuk rim warna hitam dengan banyak cabang, angkup brek GR warna merah, lencana GR di beberapa bahagian serta bampar belakang dengan diffuser. Walaubagaimanapun, tiada lubang udara di atas hud atau spoiler belakang yang besar diletakkan pada Myvi ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required