Mazda MX-5 generasi baru akan kekal platform pacuan roda belakang & enjin petrol, muncul selepas 2024

Mazda MX-5 generasi baru akan kekal platform pacuan roda belakang & enjin petrol, muncul selepas 2024

Sehingga kini, tiada sebarang tanda yang jelas bahawa Mazda akan kembali menghasilkan kereta sport dengan enjin wankel rotary. Platform pacuan roda belakang Mazda yang sebelum ini digembar-gemburkan akan menghasilkan sedan atau coupe bersaiz besar dengan konfigurasi pacuan roda belakang juga baru-baru ini disahkan hanya akan menjadi asas kepada model-model SUV.

Malah Mazda juga menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai perancangan untuk menghidupkan kembali sayap prestasinya iaitu MazdaSpeed bagi menghasilkan model-model produksi jalan raya yang lebih berkuasa dengan menggunakan asas model-model sedia ada.

Adakah Mazda hanya akan menumpukan penghasilan model-model SUV sahaja selepas ini dan melupakan terus DNA sporty mereka? Jangan lupa, Mazda masih ada lagi kereta sport pacuan roda belakang iaitu Miata MX-5, dan jenama dari Hiroshima berkenaan akan memastikan model generasi baharu roadster tersebut masih akan kekal sebagai model dengan enjin petrol dan memacu roda belakang.

Mazda MX-5 generasi baru akan kekal platform pacuan roda belakang & enjin petrol, muncul selepas 2024

Menurut laporan Autocar, ketua pembangunan produk dan kejuruteraan Mazda di Eropah iaitu Joachim Kunz memberikan bayangan bahawa MX-5 adalah model yang diasingkan terus dari model-model arus perdana Mazda yang disasarkan untuk pertumbuhan syarikat, dan model tersebut akan terus kekal sebagai model yang dibina khusus untuk peminat-peminat pemanduan sporty Mazda.

“Ia merupakan ikon untuk jenama kami dan ia akan sentiasa menerima layanan istimewa,” kata Kunz kepada Autocar. “Buat masa ini, nampaknya kami perlukan kereta ini selama-lamanya, dengan saiz dan konsep yang sama serta enjin pembakaran dalaman. Sudah tentu, sampai masanya nanti, kami perlu untuk mengelektrifikasikannya, tetapi kami mahu terus dengan konsep asli ini.”

Kunz turut memberitahu bahawa Mazda Eropah tidak mempunyai pengaruh yang besar untuk membangunkan bersama MX-5 berbanding model-model lain kerana kereta sport berkenaan adalah “anak emas ibu pejabat Mazda” di Jepun, di mana jurutera di sana sangat komited untuk terus mengekalkan karekter aslinya kepada model generasi baharu.

Mazda MX-5 generasi baru akan kekal platform pacuan roda belakang & enjin petrol, muncul selepas 2024

Beliau turut menjelaskan bahawa MX-5 biasanya akan mempunyai kitaran hayat produksi yang lebih lama berbanding model-model Mazda yang lain. “Mempunyai satu generasi untuk tempoh 10 tahun bukan masalah buat kami,” kata Kunz, membayangkan model generasi baharu untuk MX-5 mungkin hanya akan diperkenalkan selepas 2024 kerana model generasi sedia ada telah diperkenalkan pada 2014.

Jadi ada kemungkinan Mazda MX-5 generasi seterusnya ini bakal menggunakan enjin petrol Mazda yang paling efisien buat masa sekarang iaitu SkyActiv-X, yang beroperasi dengan menggunakan teknologi Spark Controlled Compression Ignition (Pencucuh Mampatan Kawalan Percikan).

Tiada pengecas turbo digunakan pada enjin ini, sebaliknya ia dibekalkan unit supercharger kecil – bukan untuk tekanan boost, sebaliknya hanya untuk memampatkan sebanyak yang boleh udara ke kebuk pembakaran. Enjin ini mampu menghasilkan nisbah campuran udara-petrol yang sangat lean sehingga 29.4:1. Pada Mazda 3 generasi sedia ada, enjin 2.0 liter Skyactiv-X ini ditala dengan kuasa 190 PS dan tork maksima 240 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required