Toyota bZ4X hanya ditawarkan secara sewa langganan di Jepun; elak persoalan RV, hayat bateri dan servis

Toyota bZ4X hanya ditawarkan secara sewa langganan di Jepun; elak persoalan RV, hayat bateri dan servis

Model elektrik sepenuhnya (EV) pertama Toyota iaitu SUV bZ4X bakal dilancarkan di Jepun pada 12 Mei ini. Namun seperti yang dilaporkan sebelum ini, model tersebut tidak akan dijual kepada pelanggan seperti kereta lain, sebaliknya hanya boleh disewa menerusi servis langganan kereta miliknya iaitu Kinto.

Menurut Toyota, langkah ini diambil bagi mengelakkan kegusaran pelanggan terhadap pemilikan kereta elektrik penuh berkuasa bateri (BEV) – termasuk nilai jualan semula, jangka hayat bateri dan kos servis – dalam masa yang sama turut mempromosikan langkah 3R iaitu bina semula (Rebuild), guna semula (Reuse), dan kitar semula (Recycle) untuk bateri berkenaan.

Fasa petama pelancaran model ini akan menyaksikan Toyota menerima permohonan langganan sejumlah 3,000 unit bZ4X, manakala fasa kedua pula dirancang untuk dilancarkan pada suku ke-4 2022. Sekitar 5,000 unit Toyota bZ4X ini telah dirancang untuk diproduksi untuk diedarkan dalam pasaran bagi tahun pertamanya di Jepun.

Toyota bZ4X hanya ditawarkan secara sewa langganan di Jepun; elak persoalan RV, hayat bateri dan servis

Untuk pengguna korporat, Toyota bZ4X ini boleh disewa menerusi jaringan Toyota Rent-a-Lease Dealers di seluruh Jepun dan Toyota Mobility Services Corporation (bahagian Tokyo). Harga untuk bZ4X ini bermula dari 6 juta yen (RM202k) sehingga 6.5 juta yen (RM219k).

Manakala untuk infrastruktur pengecas pula, Toyota merancang untuk memasang pengecas pantas DC di semua pengedarnya di Jepun menjelang 2025, dengan rancangan awal bagi memasang pengecas berkenaan di kawasan bandar di mana permintaan terhadap BEV lebih tinggi.

Toyota bZ4X ini merupakn SUV lima-tempat duduk, diasaskan dari platform khas untuk EV yang dibangunkan bersama Subaru. Ia ditawarkan dalam dua jenis penggerak – sama ada dengan motor tunggal memacu roda hadapan berkuasa 150 kW (204 PS), atau dengan dua buah motor (masing-masing 80 kW atau 109 PS) yang menghasilkan kuasa keseluruhan 160 kW (218 PS) yang memacu semua roda.

Kedua-dua versi ini menerima bateri 71.4 kWj yang sama, yang menyokong pengecas AC maksimum 6.6 kW atau pengecas pantas DC 150 kW. Model pacuan roda hadapan mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.4 saat, manakala model AWD pula mencatatkan 7.7 saat untuk pecutan sama. Toyota bZ4X ini turut disahkan akan dilancarkan di Malaysia pada tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required