Ada siapa-siapa yang dari dulu tanya “bila GR Supra nak ada manual?” Hah, ini berita baik untuk anda – Toyota mengumumkan bahawa GR Supra 2022 sah akan didatangkan dengan pilihan kotak gear manual! Pengumuman tersebut disertakan sekali dengan imej teaser menunjukkan set pedal untuk GR Supra berkenaan, yang tampil dengan pedal klac pada sebelah kiri.

Supra generasi kelima ini diperkenalkan buat pertama kali pada 2019. Disebabkan ia adalah kembar kepada BMW Z4 G29, yang juga tampil tanpa pilihan kotak gear manual, maka Supra terus dijual hanya dengan kotak gear automatik sehingga kini. Jadi untuk GR Supra manual ini, ia mungkin akan menerima kotak gear enam kelajuan manual sama seperti yang dilengkapkan pada BMW M3 G80 dan M4 G82.

Tiada perincian spesifikasi lain diumumkan setakat ini. Bagi model sedia ada, GR Supra ditawarkan dalam dua jenis enjin – model asas dengan enjin 2.0 liter empat silinder menjana 258 PS/400 Nm, dan model paling berkuasa dengan enjin BMW B58 3.0 liter enam-silinder turbo menghasilkan 388 PS/500 Nm.

Kuasa disalur hanya kepada gandar belakang, dan kedua-dua versi enjin berkenaan sebelum ini hanya dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan. Macam mana? Jadi beli ke bila Supra dah ada pilihan manual nanti ni?