Chery telah mendedahkan berapa imej dan perincian awalan untuk sedan segmen-D terbaharunya yang digelar Chery Arrizo 8 yang bakal berhadapan terus dengan Toyota Camry, Honda Accord dan Kia K5. Di China, model-model SUV yang dihasilkan Chery adalah dari siri Tiggo, manakala sedan pula diletakkan dalam siri Arrizo.

Sebelum Arrizo 8 yang akan menjadi model paling tinggi dalam barisan model sedan Chery ini, jenama berkenaan sudahpun hadir dengan model sedan lain termasuk Arrizo 5 Plus, Arrizo 5 Pro dan Arrizo GX. Arrizo 8 ini bakal mula dijual di negara tersebut bermula suku ketiga tahun ini.

Menurut laporan CarNewsChina, Arrizo 8 akan hadir dengan dua pilihan enjin petrol. Yang pertama adalah enjin 1.6 liter turbo berkuasa 197 PS (194 hp atau 145 kW) dan tork maksima 290 Nm, manakala satu lagi versi lebih berkuasa menampilkan enjin 2.0 liter turbo berkuasa 254 PS (250 hp atau 187 kW) dan tork maksima 390 Nm.

Kedua-dua enjin ini bakal dipadankan dengan kotak gear automatik klac berkembar tujuh kelajuan, dan hanya memacu roda hadapan.

Dari segi rupa luaran, Arrizo 8 menampilkan gril besar yang direka dari atas muncung sehingga paling bawah bahagian bampar, bersama liang udara sisi yang kelihatan seperti mengalirkan udara ke ruang roda hadapan.

Ia juga menerima lampu hadapan yang tajam dengan kemasan jalur krom dari gril kelihatan seperti tertusuk, bersama jalur LED disekelilingnya sebagai lampu nyalaan siang. Logo Chery pada bahagian tengah gril hadapan Arrizo 8 ini juga direka bernyala dengan lampu.

Bayangan sisi badan Arrizo 8 ini dihasilkan seperti sebuah fastback yang sporty. Juga terdapat garis sisi yang bermula pada fender hadapan kelihatan menyambungkan pembuka pintu hadapan dan belakang dan berakhir dengan bertemu lampu belakang.

Manakala di belakang, ia diberikan lampu utama jenis two-piece, bersama bar dan jalur LED yang merentangi sepenuhnya penutup but. Manakala pada bahagian bampar, rupa agresif sedan ini disokong dengan reflektor yang direka seakan liang udara pada kedua-dua sisi, dan diberikan kemasan diffuser yang turut menempatkan empat tip ekzos.

Dalam kabin, Arrizo 8 menampilkan papan pemuka yang direka dengan elemen melintang, serta diberikan skrin paparan instrumen digital yang kelihatan bersambung dengan skrin infotainmen utama di tengah.

Liang penghembus udara pendingin hawa juga direka nipis merentangi sepenuhnya papan pemuka tersebut, dan kelihatan seperti menampilkan grafik unik di hadapan penumpang hadapan.

Perincian dalaman lain yang turut diberi pada sedan ini termasuk konsol tengah yang direka tinggi dan rata menampilkan pengecas telefon tanpa wayar, tombol gear dengan bentuk unik dan suis putar untuk kawalan media. Ia juga dipadankan dengan roda stereng rata di bawah dan perincian-perincian lebih premium seperti kemasan-kemasan kulit, kayu dan logam.

Arrizo 8 dilaporkan turut akan menampilkan fungsi bantuan pemanduan termaju, dan bakal dijual pada harga bermula 140,000 yuan (RM93,312).