Volvo labur dalam syarikat Israel, StoreDot – hasilkan bateri EV cas 5 minit untuk jarak gerak sejauh 160 km

Volvo labur dalam syarikat Israel, StoreDot – hasilkan bateri EV cas 5 minit untuk jarak gerak sejauh 160 km

Volvo Cars telah membuat pelaburan dalam syarikat StoreDot, iaitu syarikat dari Israel yang menghasilkan ‘teknologi bateri cas sangat cepat’ untuk kenderaan elektrik (EV). Walau bagaimanapun, jumlah pelaburan yang dibuat menerusi Volvo Cars Tech Fund tersebut tidak didedahkan.

StoreDot menyatakan bahawa mereka kini sedang membangunkan teknologi perintis yang bakal menghasilkan bateri ‘XFC’ yang boleh dicas dengan sangat cepat. Berapa cepat? Menurut syarikat tersebut, bateri ini mampu dicas bagi memberikan jarak gerak sejauh 160 km dalam masa hanya lima minit.

Bateri XFC ini menggunakan teknologi bahan anod dominan silikon dan juga perisian-perisian bersepadu. Sel bateri tersebut menampilkan struktur perlindungan keselamatan pelbagai lapisan, dan ia beroperasi dengan material nano inspirasi-bio yang dipatenkan, direka untuk tahan lama serta hampir sifar karbon.

Dalam pelan rancangan StoreDot, bateri 300 Wh/kg berasaskan silikon tersebut akan siap pada 2024, manakala versi 450 Wh/kg dalam bentuk solid, disasarkan untuk mendapatkan jarak 160 km dalam masa hanya tiga minit akan diperkenalkan pada 2028.

Volvo labur dalam syarikat Israel, StoreDot – hasilkan bateri EV cas 5 minit untuk jarak gerak sejauh 160 km

Menurut Volvo, pelaburan yang dibuat ini memberikan peluang untuk mereka bagi bekerjasama rapat dengan StoreDot untuk teknologi bateri baharu yang mengujakan itu, kerana jenama premium dari Sweden tersebut bakal menjadi syarikat kereta elektrik sepenuhnya menjelang 2030.

Langkah ini juga selari dengan cita-cita Volvo bagi menghasilkan EV dengan jarak gerak lebih jauh, cas lebih pantas dan kos lebih rendah. Dengan kerjasama bersama Volvo ini, StoreDot mensasarkan untuk memasarkan teknologi tersebut dalam masa lebih cepat serta produksi besar-besaran bateri berkenaan boleh bermula pada 2024.

Volvo menyatakan bahawa dengan menjadi jenama automotif premium pertama bekerjasama dengan StoreDot menerusi pelaburan ini, ia telah menjamin akses untuk sebarang hasil teknologi dari kerjasama berkenaan. Dalam laman sesawang rasmi StoreDot, Volvo telahpun disenaraikan sebagai “rakan kerjasama strategik dan pelabur” bersama jenama lain termasuk Mercedes-Benz, VinFast, BP, Ola dan TDK.

Volvo labur dalam syarikat Israel, StoreDot – hasilkan bateri EV cas 5 minit untuk jarak gerak sejauh 160 km

“Kami mensasarkan untuk menjadi pengubah terpantas dalam industri kami dan Tech Fund memainkan peranan yang penting dalam mewujudjan kerjasama dengan peneraju teknologi masa hadapan. Pelaburan kami dalam StoreDot sempurna untuk disesuaikan dengan corak pemikiran tersebut serta komitmen mereka terhadap elektrifikasi dan mobiliti bebas-karbon yang sama dengan kami. Kami teruja untuk menjayakan kerjasama ini bagi kedua-dua pihak dan berusaha kearah memperkenalkan teknologi inovatif ini ke pasaran,” kata ketua Volvo Cars Tech Fund, Alexander Petrofski.

Kolobrasi antara Volvo dan StoreDot akan berjalan bersama kerjasama teknologi bateri yang telahpun diwujudkan oleh Volvo bersama pembuat bateri Sweden, Northvolt, tahun lalu. Kerjasama berkenaan akan memfokuskan terhadap pembangunan dan pembuatan sel bateri, terutamanya yang dibangunkan khas untuk model-model elektrik penuh generasi seterusnya bagi Volvo dan Polestar.

Sebagai sebahagian kerjasama dengan pelaburan bernilai sekitar 30 billion SEK (RM13.4 billion) tersebut, Volvo dan Northvolt mewujudkan pusat R&D bersama dan juga kilang penghasilan bateri di kawasan Gothenburg, Sweden.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required