Lexus RZ 450e EV didedahkan secara rasmi – bateri 71.4 kWh, motor-berkembar, jarak hingga 450 km

Lexus RZ 450e EV didedahkan secara rasmi – bateri 71.4 kWh, motor-berkembar, jarak hingga 450 km

Lexus telah mengeluarkan perincian rasmi dan foto galeri penuh untuk Lexus RZ baharu, model elektrik sepenuhnya yang pertama buat jenama premium ini. Sebelum ini kita mengetahui sedikit makluman mengenai SUV elektrik tersebut, tetapi untuk kali ini, ia lebih lengkap.

Syarikat tersebut berkata EV pertama keluarannya yang didedikasikan khas untuk pasaran global ini, secara tidak melangsung menyaksikan RZ (Z bermaksud ‘zero’) ini menduduki platform spesifikasi-EV, e-TGNA, di mana Lexus berkata ia memberikan pengedaran berat yang optimal menerusi posisi bateri (lithium-ion 71.4 kWh) dan motor yang lebih ideal.

SUV RZ yang dikaitkan dengan Toyota bZ4X ini memiliki ukuran 4,805 mm panjang dan 1,895 mm lebar, dengan jarak roda 2,850 mm. Berbanding Lexus NX semasa (generasi pertama) yang dijual di Malaysia, EV ini memiliki ukuran 165 mm lebih panjang dan 50 mm lebih lebar. Jarak roda RZ juga 190 mm lebih panjang berbanding NX. Walau bagaimana pun, EV ini hanya berketinggian lebih 5 mm (pada 1,635 mm) berbanding NX. Saiz roda untuk RZ ini pula ialah 20-inci.

Lexus RZ 450e EV didedahkan secara rasmi – bateri 71.4 kWh, motor-berkembar, jarak hingga 450 km

Varian RZ yang anda lihat menerusi foto ini ialah 450e, dan ia didatangkan dengan sistem pacuan semua-roda baharu yag digelar DIRECT4. Ia digunakan untuk pendikitan, kelajuan sewaktu melalui selekoh dan informasi sudut stereng yang secara automatiknya dilaras bagi menghantar tork hadapan-belakang dan paksaan brek untuk semua roda.

Sistem ini menggunakan e-gandar hadapan dan belakang, setiap satunya dilengkapi dengan motor elektrik tork-tinggi (150 kW di hadapan, 80 kW di belakang), transaxle dan inverter dalam unit kompak. Setiap motor juga disambungkan terus ke roda oleh driveshaft tunggal, yang beroperasi tanpa tertangguh. E-gandar hadapan pula dilengkapi sekali dengan bentangan hadapan-belakang yang pendek, sementara e-gandar belakang pula menampilkan bentangan profil-rendah untuk memaksimumkan ruang dalaman dan kargo.

Dari titik pegun dan ketika dalam pendikitan laluan lurus, sistem ini menggunakan nisbah drive-force hadapan-ke-belakang antara 60:40 dan 40:60 untuk meminimakan rentak kenderaan. Ketika roda stereng membelok, drive force lebih ke roda hadapan antara 50% dan 75% untuk “tindak balas stereng yang lebih padu”. Ketika keluar dari simpang, pengedaran tork yang dihantar ke roda belakang akan dipertingkatkan antara 50% dan 80% untuk cengkaman yang lebih maksima ketika mengawal rentak kenderaan.

Lexus RZ 450e EV didedahkan secara rasmi – bateri 71.4 kWh, motor-berkembar, jarak hingga 450 km

DIRECT4 ialah pemain utama yang bertanggungjawab untuk “Lexus Driving Signature”, di mana syarikat ini menggambarkan ia sebagai “pengalaman pemanduan Lexus yang unik untuk menyasarkan jangkaan, tindakbalas linear mengikut kemahuan pemandu”. Lain-lain ciri yang membantu memberikan pengendalian lebih jitu termasuklah AHB-G (Active Hydraulic Booster-G, mengawal kecekapan brek regeneratif hadapan dan belakang secara bebas) dan sistem steer-by-wire pertama dari Lexus.

Berkenaan dengan stereng, RZ diberikan roda stereng separa bulat. Lexus berkata roda stereng ini membantu mengurangkan ‘bebanan’ pemandu, menyingkirkan keperluan operasi hand-over-hand, sewaktu berada di persimpangan, membuat pusingan-U, parkir dan melalui jalan yang berliku. Roda stereng separa bulat “topless”, memberikan laluan untuk panel instrumen diletakkan di bahagian yang lebih bawah. Selain itu, ia turut diberikan tombol dial shift pertama Lexus, yang diposisikan di konsol tengah.

RZ juga diberikan suspensi topang MacPherson di hadapan dan trailing arm double-wishbones di belakang. Untuk pertama kalinya juga, Lexus menggunakan frequency-reactive dampers untuk mengubahsuai daya redaman pada extension stroke sebagai tindakbalas kepada input frekuensi permukaan jalan. Peredam prestasi hadapan dan belakang yang tersedia pula mengurangkan pergerakan badan yang tidak perlu dan memberikan lebih banyak tindak balas langsung.

Lexus RZ 450e EV didedahkan secara rasmi – bateri 71.4 kWh, motor-berkembar, jarak hingga 450 km

Lexus turut memaklumkan dengan pengecasan tunggal, jarak bagi RZ ini boleh mencapai 450 km mengikut mod J-WLTC. Secara tradisionalnya, bacaan kitaran J-WLTC lebih tinggi, dan mengikut kenyataan media Lexus Australia, ia dianggarkan mampu mencecah 400 km. Walau bagaimana pun, ternyata ia tidak dapat menandingi jarak pengecasan tunggal bagi Toyota bZ4X yang mampu mencapai 516 km mengikut kitaran WLTP.

Lexus mengatakan bahawa teknologi kawalan bateri memastikan kadar pengekalan kapasiti bateri “bertaraf dunia” sekurang-kurangnya 90% selepas 10 tahun. Nampaknya, kapasiti bateri yang lebih tinggi tersedia dengan fungsi pengecasan pemasa (timer) yang mengelakkan pengecasan berlebihan. Jadi, walaupun julatnya tidak hebat, ia tidak akan merosot dalam masa yang singkat.

Bagi ruang kabinnya, RZ menggunakan konsep tazuna yang pertama kali dilihat pada NX generasi kedua. Ini bermakna, semuanya tertumpu pada pemandu, dengan adanya skrin sesentuh yang besar dan tiada lagi Lexus Remote Touch yang kurang intuitif dengan kawalan ala-tetikus. Seperti yang dinyatakan di atas, stereng separa bulat dan tombol gear unik yang pertama kali digunakan oleh Lexus turut diberikan.

Ciri lain untuk kabin termasuklah sistem pintu “e-latch” elektronik (sama seperti NX baharu), pemanas elektrik pertama Lexus (digabungkan dengan sistem heat-pump), tempat duduk belakang yang luas, material Ultrasuede dan bumbung panoramik dengan fungsi kelam Lexus.

Bagi aspek keselamatan, ia turut diberikan dengan Lexus Safety System + termasuk Proactive Driving Assist (PDA), Pre-Collision Safety (PCS), kawalan kelajuan radar semua-kelajuan dan Lane Departure Alert (LDA). Turut diberikan Advanced Drive (sokongan kesesakan trafik) dan Advanced Park (dengan fungsi kawalan menerusi telefon pintar).

Ia juga diberikan dengan paparan untuk pemandu dengan sistem yang mengesan sekiranya pemandu mengantuk atau sedang melihat tempat lain. Jika postur pemandu dikesan tidak bersesuaian dengan pemanduan, sistem akan memberikan amaran kepada pemandu lain dengan memancarkan lampu hazard dan kenderaan akan diperlahankan. Dengan sistem tersebut juga, RZ ini kemudiannya akan berhenti di lorong yang selamat, pintu akan terbuka secara automatik dan makluman servis kecemasan akan dihantar secara serta-merta.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required