Toyota Harrier 2023 bakal dapat enjin 2.4L turbo?

Toyota Harrier 2023 bakal dapat enjin 2.4L turbo?

Salah satu perkara yang mengundang kekecewaan sewaktu pengenalan Toyota Harrier generasi ke-empat ialah ketiadaan enjin pengecas turbo. Sehingga kini, SUV berkenaan hanya ditawarkan dengan unit M20A-FKS 2.0 liter Dynamic Force empat-silinder, dan untuk sesetengah pasaran, ia turut didatangkan dengan enjin A25A-FX5 2.5 liter hibrid petrol.

Walau bagaimana pun, dikhabarkan ada perubahan yang bakal dilakukan. Terdapat ura-ura menyatakan bahawa Harrier bakal diberikan pilihan penjana kuasa baharu 2.4 liter turbo, dengan enjin T24A-FTS baharu yang turut digunakan buat Lexus NX 350. Ia dikatakan mampu menghasilkan hampir 300 PS dan tork 420 Nm, dengan anggaran 7.2 liter per 100 km.

Sebagai pengetahuan, enjin 2.0 liter boleh menghamburkan kuasa sehingga 173 PS dan 203 Nm, sementara unit hibrid mampu menjana hingga 222 PS. Pada NX 350, enjin tersebut turut dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan Direct Shift dengan ‘tork tinggi’ baharu, yang berupaya memacu semua roda menerusi sistem AWD kawalan elektronik sepenuh-masa baharu.

Toyota Harrier 2023 bakal dapat enjin 2.4L turbo?

Buat masa ini, perkhabaran berkenaan dengan enjin turbo bagi Harrier hanyalah bersifat spekulasi. Namun difahamkan permintaan terhadap Harrier dilihat cukup menggalakkan berbanding apa yang Toyota jangkakan sebelumnya. Walau bagaimana pun, untuk memperkenalkan lebih banyak varian yang didambakan, pada waktu ini, agak kurang sesuai memandangkan isu kekurangan bekalan cip semikonduktor masih berlangsung.

Namun demikian, bagi peningkatan untuk model 2023 mungkin melibatkan warna dan ciri baharu yang bakal ditambah dalam senarai sedia ada, dan mungkin juga diberikan sedikit pembaharuan untuk sistem Toyota Safety Sense. Apa pun, tidak mustahil untuk sebarang kebarangkalian boleh berlaku.

Malah Harrier sebelum ini juga dilancarkan tanpa enjin turbo. Namun penjana kuasa 8AR-FTS 2.0 liter turbo (juga diambil dari model NX sebelumnya) hanya diperkenalkan ketika peningkatan pertengahan hayatnya, dengan hamburan kuasa 231 PS dan 350 Nm. Dan adakah sejarah ini bakal berulang? Hanya masa yang akan menentukannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required