Toyota Hilux Rogue 2022 pasaran Australia kini lebih lebar, lebih tinggi, dan dapat brek cakera belakang

Toyota Hilux Rogue 2022 pasaran Australia kini lebih lebar, lebih tinggi, dan dapat brek cakera belakang

Toyota Australia telah pun mendedahkan model kemaskini untuk varian tertinggi Toyota Hilux di pasaran berkenaan iaitu Hilux Rogue 4X4, yang kini menerima tingkat taraf sistem brek dan suspensi, yang bukan sahaja memberikan prestasi off-road lebih baik, malah menampilkan rupa yang lebih agresif. Model ini bakal dilancarkan di negara berkenaan pada suku keempat tahun ini.

Model kemaskini tersebut diberikan brek cakera pada roda belakang, yang menggantikan sistem brek dram sedia ada. Manakala pada sebelah hadapan, ia menerima cakera bersaiz 17-inci, atau satu inci lebih besar dari sebelum ini. Tingkat taraf paling signifikant bagi Hilux Rouge 2022 pasaran Australia ini adalah pada bahagian suspensinya. Ia bukan sahaja ditinggikan sekitar 20 mm dari sebelumnya, malah jarak trek roda juga kini meningkat sekitar 140 mm!

Ubahsuai yang dilakukan untuk memberikan jarak trek roda yang lebih lebar berkenaan melibatkan penggunaan lengan suspensi serta bar penstabil hadapan yang lebih panjang. Sudut penyerap hentak juga ditala semula bagi memberikan keberkesanan yang lebih baik.

Toyota Hilux Rogue 2022 pasaran Australia kini lebih lebar, lebih tinggi, dan dapat brek cakera belakang

Manakala di belakang, gandar telah dipanjangkan lagi, bersama penyerap hentak yang telah dialih lebih keluar ke arah roda. Buat pertama kali, bar penstabil belakang telah dipasang bagi menambah baik kestabilan ketika mengambil selekoh dan keselesaan ketika pemanduan.

Menurut Toyota Australia, tingkat taraf yang dibuat pada sistem suspensi ini bukan sahaja memberikan kebolehan meredah jalan off-road yang lebih baik, dalam masa yang sama menambah baik prestasi di atas permukaan jalan raya biasa. Ini kerana ketegaran olengannya telah meningkat sebanyak 20%, serta memberikan rasa stereng yang lebih baik ketika mengambil selekoh dan menukar lorong.

Dengan trek roda yang lebih lebar, keempat-empat overfender pada Hilux Rouge 2022 pasaran Australia ini juga diganti dengan komponen yang lebih lebar bagi memastikan tayar tidak terkeluar dari ruang roda. Ia juga menerima mudguard yang lebih besar pada setiap ruang roda. Ini secara tidak langsung memberikan rupa yang lebih agresif pada trak pikap ini.

“Tingkat taraf suspensi yang signifikant kepada Hilux Rouge ini bukan sahaja menambahbaik kebolehan off-road, tetapi turut menghasilkan pengalaman pemanduan yang lebih stabil dan selesa di atas jalan raya. Penambahbaikkan secara berterusan ini merupakan aspek utama falsafah Toyota dan telah dicapai dengan jelas menerusi model premium Hilux terbaharu ini,” kata naib presiden untuk jualan, pemasaran dan operasi franchise Toyota Australia, Sean Hanley.

Tiada sebarang perubahan diumumkan pada unit penjana Hilux Rogue 2022 Australia ini, jadi berkemungkinan ia kekal dengan kelengkapan sedia ada. Sebelum ini Hilux Rouge pasaran Australia menerima unit rangkaian kuasa yang sama seperti Hilux Rouge pasaran Malaysia iaitu enjin 1G-FTV 2.8 liter empat-silinder turbodiesel berkuasa 204 PS dan tork maksima 500 Nm, digandingkan standard dengan kotak gear enam-kelajuan automatik.

Selain dari Hilux Rouge yang dipertingkat ini, Toyota Australia turut bakal mendedahkan varian prestasi untuk off-road baharu bagi menggantikan varian Rugged X. Tiada sebarang perincian lagi didedahkan untuk varian berkenaan, namun beberapa laporan membayangkan ia adalah varian yang akan menerima lencana sayap prestasi Toyota iaitu Gazoo Racing (GR).

Menurut Toyota Australia lagi, sejak diperkenalkan pada 2018, Hilux Rouge dan Hilux Rugged X telah dijual lebih dari 17,000 unit di negara berkenaan, menjadikan kedua-duanya varian halo berbanding varian Hilux yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required