Proton Exora 2022 akan didedahkan 19 Ogos ini – pendaftaran minat dibuka, mungkin guna OCH baru?

Proton Exora 2022 akan didedahkan 19 Ogos ini – pendaftaran minat dibuka, mungkin guna OCH baru?

Tiada angin, tiada ribut, tiba-tiba hari ini Proton mengumumkan bahawa ia akan mendedahkan versi kemaskini untuk MPV segmen-C, Proton Exora pada 19 Ogos nanti. Pengumuman tersebut turut disertakan dengan laman mikro PADA PAUTAN INI untuk pelanggan mendaftarkan minat (ROI) sekiranya berminat dengan model yang bakal diperkenalkan berkenaan.

Tiada sebarang perincian diumumkan kali ini. Teaser yang didedahkan bersama pengumuman hari ini menunjukkan garis bayang badan sebuah MPV yang terhasil dari dahan dan ranting dua batang pokok, bersama imej sekumpulan kuda yang sedang berlari dengan kapsyen “prestasi untuk bebas berlari”, dan “berseronoklah dengan prestasi enjin dengan pengecas turbo Proton Exora menjadikan perjalanan harian anda lebih lancar.”

Dalam satu lagi imej teaser, bayangan garis badan Exora masih lagi jelas kelihatan sama dengan model sedia ada, diberikan kapsyen “untuk semua yang anda lakukan”.

Proton Exora sedia ada telah berada dalam pasaran sejak April 2009, atau sudah lebih dari 13-tahun dijual di bilik pameran Proton. Ia mula menerima enjin turbo berkenaan pada versi facelift yang diperkenalkan pada tahun 2011, tetapi rupa MPV tersebut tidak banyak berubah sehingga model yang dijual buat masa sekarang.

Proton Exora 2022 akan didedahkan 19 Ogos ini – pendaftaran minat dibuka, mungkin guna OCH baru?

Kali terakhir Exora dikemaskini adalah pada 2019 (dikenali sebagai Exora RC), di mana MPV tersebut menerima talaan kotak gear CVT yang lebih responsif, upholsteri dalaman dengan material yang lebih baik, paparan instrumen lebih moden seperti Persona dan Iriz, sistem infotainmen dengan fungsi arahan suara “Hi, Proton”, serta beberapa perubahan kecil lain.

Ketika pelancaran model kemaskini terbaharu untuk Saga iaitu Saga MC2 pada Mei lalu, naib CEO Proton Roslan Abdullah menyatakan Exora turut akan menerima satu lagi penyegaran kecil seperti Saga tahun ini, dan model yang bakal diperkenalkan pada hari Jumaat nanti berkemungkinan besar adalah berkait dengan apa yang diperkatakan oleh Roslan tiga bulan lalu.

Menurut Roslan ketika itu, Exora 2022 ini nanti bakal menerima beberapa perincian baharu, tetapi perubahan yang dibuat adalah “kurang daripada Saga” dan jangan berharap perubahan besar untuk model yang berusia dalam pasaran ini. Beliau turut menyatakan bahawa Proton mengambil berat berkenaan isu hos penyejuk minyak (OCH) pada enjin 1.6L turbo CFE yang menghantui pemilik Exora sedia ada, dan menjelaskan bahawa jurutera Proton kini sedang menghasilkan komponen baharu yang beliau harapkan lebih tahan lama.

Roslan turut ada menyebut bahawa Exora mungkin akan diberikan perubahan besar pada masa hadapan yang bukan sahaja melibatkan rupa luaran dan dalaman, malah ada kemungkinan ia akan disumbat dengan enjin 1.5 liter turbo tanpa sistem GDI sama seperti Proton X50. Namun model ini mungkin perlu ditunggu lebih lama kerana ia masih lagi dalam peringkat perbincangan bagi meyakinkan pengurusan syarikat bahawa ia boleh dijual dalam jumlah yang secukupnya untuk menjana semula dana tambahan yang akan dikeluarkan untuk pembangunannya nanti.

GALERI: Proton Exora RC 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required