Proton Exora bakal terima perubahan besar luaran dan dalaman; guna enjin turbo 1.5L tiga-silinder dari X50?

Proton Exora bakal terima perubahan besar luaran dan dalaman; guna enjin turbo 1.5L tiga-silinder dari X50?

Ketika pelancaran Proton Saga facelift 2022 semalam, naib CEO Proton Roslan Abdullah ada menyatakan bahawa MPV tujuh-tempat duduk, Proton Exora turut akan menerima satu lagi penyegaran kecil tahun ini.

Menurutnya, Exora 2022 ini nanti bakal menerima beberapa perincian baharu, tetapi perubahan yang dibuat adalah “kurang daripada Saga” serta bakal menerima hos penyejuk minyak (OCH) baharu yang lebih tahan dan diharapkan akan menghentikan ‘mimpi buruk’ pemilik-pemilik Exora sedia ada.

Apa yang menarik, Roslan mendedahkan bahawa memang ada usaha dari Proton untuk memperkenalkan Exora dalam versi yang menerima tingkat taraf lebih besar selepas itu – bukan sahaja akan menampilkan perubahan ketara pada bahagian luaran dan dalaman, malah turut akan melibatkan penggunaan enjin dan kotak gear baharu.

Beliau tidak mendedahkan enjin apa yang akan digunakan pada Exora tersebut kelak, namun tidak mustahil enjin yang dimaksudkan adalah enjin 1.5 liter turbo tiga-silinder tanpa sistem suntikan bahan api terus (GDI) seperti yang digunakan pada Proton X50 varian Premium dan kebawah buat masa sekarang.

Ini kerana sebelum ini Proton pernah menyatakan sebarang pembangunan bagi enjin Campro sama ada dalam versi VVT (pada Saga, Iriz dan Persona) dan juga dalam versi CFE Turbo (pada Exora) telah pun ditamatkan, dan ia akan digantikan dengan enjin 1.5L tiga silinder berkenaan yang bakal diproduksi secara tempatan di fasiliti Proton Tanjung Malim.

Enjin yang digunakan pada X50 Premium, Executive dan Standard tersebut menghasilkan kuasa 150 PS (148 hp) dan tork maksima 226 Nm digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik DCT tujuh-kelajuan, sedikit kurang dari versi dengan sistem GDI pada X50 Flagship yang menjana 177 PS (175 hp) dan 255 Nm.

Namun ia masih jauh lebih berkuasa dari enjin 1.6L Turbo CFE pada Exora sedia ada yang menghasilkan hanya 138 hp dan tork maksima 205 Nm. Dan yang paling penting, tiada lagi masalah OCH pada Exora sekiranya ia dipadankan dengan enjin 1.5L turbo yang jauh lebih moden, dibangunkan bersama oleh Geely dan Volvo berkenaan.

Menurut Roslan lagi, Proton kini masih lagi dalam peringkat perbincangan dalaman berkenaan versi baharu Exora dengan perubahan besar tersebut. Perbincangan itu lebih menjurus kepada untuk meyakinkan pengurusan syarikat bahawa model tersebut boleh dijual dalam jumlah yang secukupnya untuk menjana semula dana tambahan yang akan dikeluarkan untuk pembangunannya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Pucked by Froton on May 15, 2022 at 7:06 am

    Syukur. Baguslah tu. Moga kita diselamatkan dari malapetaka yang tidak berkesudahan dengan membeli jenama lain.

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required