Jualan SUV China, MG HS & Haval H6 atasi Honda CR-V, Nissan X-Trail dan Subaru Forester di Australia

Jualan SUV China, MG HS & Haval H6 atasi Honda CR-V, Nissan X-Trail dan Subaru Forester di Australia

Sedikit demi sedikit, jenama-jenama automotif dari China mula bertapak kukuh di Australia. Terbaharu, jualan dua SUV dari negara Tembok Besar berkenaan iaitu MG HS dan Haval H6 telah mengatasi pesaing-pesaingnya dari Jepun dan Eropah untuk bulan Ogos 2022, lapor CarExpert.

MG HS mencatatkan jualan berjumlah 902 sepanjang bulan lalu di negara berkenaan, atau naik sebanyak 226.8% berbanding bulan sama tahun lalu dan naik 76.% peratus untuk jualan kumulatif tahunan dari Januari hingga 31 Ogos. Ini membolehkan MG HS memegang bahagian pasaran sehingga 6.5% bagi segmen tersebut bulan lalu, berbanding hanya 2.2% pada bulan sama tahun lalu.

Manakala Haval H6 pula mencapai jualan berjumlah 858 unit di Australia bulan lalu, atau naik 48.7%, bersama kenaikan 124.1% untuk jualan kumulatif tahunan dari Januari hingga 31 Ogos. Haval H6 kini memegang bahagian pasaran 6.2% dalam segmennya di Australia.

Jualan SUV China, MG HS & Haval H6 atasi Honda CR-V, Nissan X-Trail dan Subaru Forester di Australia

Kedua-dua SUV dari China ini juga mencatatkan jualan yang lebih tinggi dalam segmen sama berbanding sebahagian jenama dari Jepun dan Eropah di Australia bulan lalu, dengan Honda CR-V mencatatkan jualan 781 unit, Nissan X-Trail 516 unit, Subaru Forester 580 unit dan Volkswagen Tiguan 259 unit.

Walau bagaimanapun, jualan MG HS dan Haval H6 ini masih tidak boleh mengatasi tiga SUV dari Jepun dan dua dari Korea yang paling laris dalam segmennya di Australia bulan lalu iaitu Toyota RAV4 yang mencatatkan jualan 2,482 unit dan Mazda CX-5 berjumlah 2,325 unit, Hyundai Tucson sebanyak 1,719 unit, Mitsubishi Outlander dengan jualan 1,568 unit serta Kia Sportage berjumlah 1,237 unit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required