Honda Forza 350 serba baru dilancar di Thailand – semua panel badan diubah, enjin 329 cc 28.8 hp

Honda Forza 350 serba baru dilancar di Thailand – semua panel badan diubah, enjin 329 cc 28.8 hp

Baru sahaja diberikan peningkatan yang besar dua tahun lalu dengan termasuk perubahan enjin, Honda Forza 350 sekali lagi diperbaharui, dengan model yang dipanggil sebagai serba baharu dilancarkan untuk pasaran Thailand dalam dua versi iaitu Standard dan Roadsync, pada harga masing-masing 181,000 baht (RM22,399) dan 179,000 baht (RM22,152).

Perubahan paling utama sebenarnya adalah pada penggayaan, namun ia memerlukan pemerhatian yang teliti untuk melihat perbezaannya. Hampir keseluruhan panel badan adalah berbeza berbanding sebelum ini, dan lampu LED hadapan dan belakang turut diubah dengan rekaan yang lebih garang.

Panel meter Forza 350 baru ini turut diubah, tetapi masih menggunakan gabungan analog dan LCD digital, bukannya TFT seperti kebanyakan motosikal moden sekarang. Selain daripada itu, senarai kelengkapan serta ciri teknikal skuter ini masih sama seperti model yang diperkenalkan pada tahun 2020 (mungkin Thailand tidak menerima model ini dan sebab itulah ia dipanggil sebagai serba baharu).

Forza 350 diperkenalkan sebagai pengganti untuk Forza 300 dan enjin satu silinder empat injap model ini telah ditingkatkan untuk menjadi 329 cc sekaligus kuasanya meningkat 16%, dengan jumlah keseluruhan 28.8 hp pada 7,500 rpm dan 31.5 Nm tork pada 5,250 rpm.

Jika dibandingkan dengan Forza 300, selain kapasiti, beberapa bahagian lain dalam enjin turut dinaik taraf termasuk crankshaft 10% lebih ringan, throttle body lebih besar (36 mm), injap lebih besar (28 mm), piston oil jet, lubang intake dan ekzos yang diubah, ekzos direka semula serta pelaras rantai cam hidraulik. Transmisi adalah unit CVT yang menggunakan tali sawat untuk menghantar kuasa ke roda belakang.

Menjadikan skuter ini terus menarik adalah di hadapan terdapat penghadang angin yang boleh dilaras secara elektrik. Di bawah tempat duduk terdapat ruang simpanan yang boleh memuatkan dua helmet fullface dan juga soket pengecas USB. Tangki bahan api berkapasiti 11.7 liter.

Honda Forza 350 serba baru dilancar di Thailand – semua panel badan diubah, enjin 329 cc 28.8 hp

Panel instrumen pada Forza 350 ini, walaupun bukan yang paling maju dalam pasaran, masih mempunyai sistem yang canggih di mana ia boleh disambungkan dengan Honda Smartphone Voice Control, tetapi hanya diberikan pada model Roadsync sahaja. Skuter ini juga dilengkapi dengan sistem kawalan cengkaman Honda Selectable Torque Control (HSTC) yang boleh ditutup sekiranya mahu dan ABS two channel.

Kelengkapan lain pada Forza 350 adalah fork teleskopik, dua penyerap hentak di belakang, rim 15 inci di hadapan dan 14 inci di belakang, brek cakera tunggal 256 mm di hadapan dan 240 mm di belakang, berat 187 kg, tinggi tempat duduk 780 mm, sistem tanpa kunci dan semua lampu LED.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required