WRC 2022: Toyota sapu bersih, sah juara pengeluar!

WRC 2022: Toyota sapu bersih, sah juara pengeluar!

Selepas pemandu Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR WRT), Kalle Rovanperä mengesahkan mahkota kejuaraan dunia WRC 2022 di Rally New Zealand pada awal bulan ini, kini pasukan tersebut disahkan pula juara WRC 2022 untuk kategori pengeluar selepas menamatkan Rally de España hujung minggu lalu dengan kemenangan 1-3!

Dalam pusingan yang berlangsung di Sepanyol tersebut, pemandu Toyota Sebastien Ogier berjaya bergelar juara, manakala juara WRC 2022 Kalle Rovenperä pula berada di tempat ketiga. Sementara kedudukan podium kedua pula diisi oleh pemandu pasukan Hyundai, Thierry Neuville.

Dengan pungutan 93-mata di hadapan Hyundai sudah cukup untuk mengesahkan Toyota sebagai juara kategori pengeluar tahun ini, walaupun musim WRC 2022 masih berbaki satu lagi pusingan iaitu Rally Japan yang dijadualkan berlangsung pada bulan hadapan. Kemenangan ini juga membolehkan Toyota mengekalkan takhta pemandu dan pengeluar WRC yang dikecapi musim lalu.

Bagi musim ini, Sebastien Ogier yang juga juara WRC tahun lalu tidak berlumba secara sepenuh masa. Beliau mengambil langkah untuk ‘separa bersara’ dan berkongsi jentera ketiga GR Yaris Rally1 dengan Esapekka Lappi. Kemenangannya semalam merupakan yang pertama tahun ini, dan yang pertama dalam era hibrid WRC.

“Adalah sangat hebat dapat mengesahkan kejuaraan di sini. Rali terakhir di Jepun merupakan pusingan kampung halaman Toyota jadi sekarang kami akan lebih relaks untuk ke sana. Jika kami menang di sana, kami boleh mengadakan sambutan yang lebih besar!” kata prinsipal pasukan TGR WRT, Jarri-Matti Latlava.

Ketika sambutan besar diraikan oleh Toyota, berita duka terus menyelubungi kem pasukan Hyundai. Selepas berputih mata dua tahun kehilangan gelaran kategori pengeluar yang diraih pada musim 2019 dan 2020, pada Rally de España ini juga pemandu pasukan berkenaan iaitu Ott Tanak mengumumkan bahawa dia akan menarik diri dari Hyundai bermula akhir musim ini walaupun kontraknya berbaki lagi satu tahun.

Sebelum itu, Hyundai juga telah mengumumkan bahawa ia tidak akan lagi meneruskan kontrak untuk pemandu mudanya iaitu Oliver Solberg untuk WRC musim hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required