Subaru BRZ 2022 di Malaysia – gambar sebenar model generasi kedua di negara kita, 2.4L NA, kuasa 237 PS

Subaru BRZ 2022 di Malaysia – gambar sebenar model generasi kedua di negara kita, 2.4L NA, kuasa 237 PS

Subaru BRZ 2022 mula diperkenalkan kepada dunia buat pertama kalinya pada November tahun 2020, dan dua tahun selepas itu, iaitu pada Mac lalu barulah ia mula dibuka untuk tempahan di negara kita. Meskipun sudah ada kereta yang sudah diserahkan kepada pelanggan, pelancaran model generasi kedua ini tidak pernah dibuat secara rasmi dan sekarang barulah kami berpeluang untuk mendapatkan gambarnya – diletakkan untuk pameran di pusat 3S Subaru Setia Alam.

Model generasi baharu ini hadir dengan enjin boxer NA FA24D 2.4 liter berkuasa 237 PS pada takat 7,000 rpm dan juga tork maksima 250 Nm seawal 3,700 rpm. Ia sudah tentu lebih besar dari enjin boxer NA 2.0 liter model generasi sebelumnya yang hanya menghasilkan kuasa 200 PS/205 Nm.

Kuasa dialirkan sepenuhnya ke roda belakang menerusi gandar yang dibekalkan dengan LSD Torsen yang dibekalkan secara standard. Model dengan kotak gear automatik boleh mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa 6.8 saat dengan kelajuan maksima 216 km/j, manakala versi manual pula lebih pantas dengan mencatatkan hanya 6.3 saat untuk pecutan sama bersama kelajuan maksima 226 km/j.

Melihat kepada harga terakhir yang dikemas kini Ogos lalu, model automatik dijual lebih mahal (RM259,245) kerana ia diberikan pedal penukar gear dan juga sistem bantuan pemanduan Subaru EyeSight. Sistem keselamatan tersebut merangkumi fungsi-fungsi seperti cruise control aktif, amaran mula bergerak kenderaan hadapan, brek kecemasan automatik dan sistem false stare suppression control. Model manual yang tidak mempunyai ciri ini dijual pada harga RM249,245.

Selain rekaan yang jelas berubah di hadapan dan belakang, bahagian c-pillar model baru ini juga telah dibentuk semula. Jarak roda bertambah panjang 5 mm, menjadi 2,575 mm, sementara lebar pula masih sama seperti sebelum ini, iaitu 1.775 mm. Panjang bertambah 25 mm (4,265 mm) manakala tinggi berkurang 10 mm, menjadi 1,310 mm.

Pada bahagian dalam, BRZ generasi kedua ini masih mengekalkan tetapan tempat duduk 2+2, tetapi datang dengan rekaan papan pemuka yang lebih ringkas. Antara kelengkapan lain adalah termasuk sistem infotainmen skrin sesentuh lapan inci, panel instrumen digital tujuh inci serta corong pendingin hawa berbentuk petak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required