Mazda CX-90 dalam teaser – pengganti CX-9 di AS, enjin enam silinder, akan diperkenal Januari 2023

Mazda CX-90 dalam teaser – pengganti CX-9 di AS, enjin enam silinder, akan diperkenal Januari 2023

Mazda telah memberikan kita gambaran awal bagi SUV tiga baris tempat duduk yang dipanggil CX-90, dan merupakan salah satu daripada model yang terletak dalam kategori Large Product bersama CX-60, CX-70 dan CX-80.

Direka khas untuk pengguna Amerika Syarikat, CX-90 akan menjadi model paling besar Mazda dan seterusnya menggantikan CX-9 dalam pasaran. Sama seperti CX-60, ia juga dibina atas platform Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, dengan enjin menegak di hadapan dan pacuan roda belakang.

Enjin sebenar yang akan diguna masih belum disahkan, tetapi diketahui akan ada unit enam silinder, menjadikan CX-90 ini sebagai model kedua yang menggunakan enjin seperti itu, selepas CX-60. Barisan enjin enam silinder sedia ada Mazda sekarang adalah termasuk petrol 3.3 liter turbo, hibrid ringkas 3.0 liter Skyactiv-X dan dua unit 3.3 liter diesel turbo (termasuk satu hibrid ringkas).

Mazda CX-90 dalam teaser – pengganti CX-9 di AS, enjin enam silinder, akan diperkenal Januari 2023

Mazda CX-9 pasaran Amerika Syarikat

Gambar teaser yang dikeluarkan tidak menunjukkan banyak benda berkenaan rekaan, tetapi kita boleh menjangka konsep rekaan sama seperti model Mazda sedia ada sekarang dan dimensi yang melebihi CX-9 – Mazda memberitahu kenderaan baru mereka ini akan “lebih besar, lebih panjang, dan mempunyai ukuran lebih agresif berbanding kenderaan Mazda lain,”

Perkara utama yang mahu ditunjukkan oleh Mazda melalui gambar ini nampaknya adalah warna merah baru yang dipanggil sebagai Artisan Red Premium. Ia terdiri daripada tiga lapisan cat iaitu lapisan lutsinar (clear), lapisan translucent serta lapisan pemantul/penyerap.

Pengenalan CX-90 kepada dunia hanya akan berlaku pada Januari 2023, jadi kita boleh menjangkakan ada lagi teaser yang akan dikeluarkan dalam minggu-minggu yang akan datang ini. Sementara CX-90 ini disasarkan kepada pasaran Amerika Syarikat, SUV tiga baris lain pula akan diperkenalkan kepada pasaran Eropah, Jepun dan lain-lain, seperti CX-80 dan CX-60 (dua baris tempat duduk).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required