Toyota Prius Cross – lukisan digital crossover hibrid

Toyota Prius Cross – lukisan digital crossover hibrid

Toyota Prius generasi kelima didedahkan kepada dunia bulan lalu, dan membawa kejutan dengan rekaan baru yang lebih sporty dan moden. Dapat dilihat ada pengaruh rekaan bZ4X serta Crown pada model hibrid ini, tetapi bagaimana pula kalau ia dijadikan sebuah crossover?

Ini dia Theophilus Chin cuba berikan gambarannya melalui satu lukisan digital Prius baru yang digabungkan dengan elemen rekaan daripada beberapa model Toyota dan Lexus yang lain. Bentuk asas nampak seperti diambil daripada Lexus NX.

Selain kedudukan lebih tinggi, anda juga boleh melihat ‘Prius Cross’ ini mempunyai A-pillar dan C-pillar yang lebih tegak berbanding condong serta menjunam pada Prius biasa. Walaubagaimanapun, garis badan Prius yang dapat dilihat dari tepi turut dibawa kepada model crossover bayangan ini.

Toyota Prius Cross – lukisan digital crossover hibrid

Jika dilihat terus dari belakang, semua bahagian kecuali pintu but menggunakan rekaan sama seperti Prius biasa, tetapi pada bahagian hadapan, rekaan lampu serta garis bonet asal Prius dikekalkan, tetapi bampar menggunakan rekaan tersendiri yang mempunyai bukaan udara lebih besar di tengah, serta kemasan kelabu ala skid plate di bawah.

Prius generasi kelima diperkenalkan dengan penggerak yang jauh lebih berkuasa berbanding sebelumnya, iaitu sistem plug-in hybrid (PHEV) yang menggandingkan enjin Dynamic Force M20A-FXS 2.0 liter empat silinder, pek bateri lithium-ion dan juga motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan 223 PS (220 hp atau 164 kW).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required