Chery Malaysia akan lancar jenama pada pertengahan tahun 2023 – 30 outlet, HQ R&D model panduan kanan

Chery Malaysia akan lancar jenama pada pertengahan tahun 2023 – 30 outlet, HQ R&D model panduan kanan

Chery Malaysia telah mendedahkan bahawa jenama China itu akan dilancarkan secara rasmi di negara kita pada pertengahan tahun 2023, dengan lebih 30 pusat khidmat akan dibuka. Seperti yang kami laporkan sebelum ini, beberapa model telah disahkan untuk pasaran Malaysia, termasuk Tiggo 7 Pro, Tiggo 8 Pro dan Omoda 5, dengan semuanya telah dipertonton di sini dua bulan lalu.

Memandangkan semua model ini dilancarkan di China sebagai kenderaan panduan sebelah kiri, ia perlu diubah suai untuk Malaysia, bagi menjadikannya pemanduan sebelah kanan. Syarikat itu memberitahu bahawa buat masa sekarang, kerja R&D untuk perkara itu sedang dibuat di China, tetapi pada masa hadapan, ia akan dipindah ke Malaysia.

Ini akan menyaksikan pengeluar tersebut membina satu ibu pejabat ASEAN untuk R&D di Malaysia sebagai sebahagian daripada pelan pelaburan awal mereka berjumlah RM170 juta. Kami diberitahu, Chery memilih Malaysia berbanding Thailand kerana terdapat penerimaan yang lebih baik terhadap jenama kenderaan China di sini, dimulakan oleh kerjasama antara Proton dan Geely.

Syarikat itu menambah meskipun Thailand juga mempunyai banyak jenama kenderaan China, kebanyakannya adalah kenderaan elektrik (EV), yang masih merupakan segmen yang sedang membangun. Chery mahukan jumlah jualan tinggi datang daripada model enjin pembakaran dalaman sebagai permulaan.

Satu lagi sebab Chery memilih Malaysia adalah kuasa membeli pelanggan yang boleh dikatakan tinggi di sini. Ia dibantu dengan insentif diberikan kerajaan, yang sangat mengalu-alukan pelaburan baru daripada syarikat luar negara.

Model Chery akan terus tiba di sini sebagai model pemasangan tempatan (CKD). Menurut syarikat itu, mereka juga akan membawa beberapa unit model import sepenuhnya (CBU), tetapi itu hanya untuk kegunaan pusat pameran. Kereta yang akan diterima oleh pelanggan semuanya adalah CKD.

Berkenaan operasi CKD mereka di sini pula, Chery Malaysia memberitahu bahawa mereka akan mempunyai kapasiti pengeluaran 20,000 unit satu tahun, dengan pasaran domestik menjadi keutamaan – eksport akan diambil kira pada masa hadapan, dengan jumlah barangan tempatan yang mencukupi.

Berdasarkan laporan The Edge, Inokom dikatakan bakal menjadi rakan kongsi Chery untuk CKD, namun masih menunggu keputusan daripada kerajaan. Anak syarikat Sime Darby ini berpusat di Kulim, Kedan dan sekarang beroperasi untuk pemasangan/pengeluaran pelbagai model CKD termasuk dari jenama BMW, MINI, Hyundai, Mazda, Kia dan Porsche.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required